Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9480
Title: Analisa Perhitungan Daya Dukung Tanah pada Lapisan Subgrade Jalan Menggunakan Metode California Bearing Ratio Lapangan
Authors: Sihite, Warta Agustinus
metadata.dc.contributor.advisor: Hermanto, Edy
Mahda, Nuril
Keywords: pemadatan;california bearing ratio;daya dukung tanah;density;value of soil
Issue Date: 2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Roads are a means of technology that is helping the lives of everyday people. Human activities in meeting their needs can not be separated from the process of mobilization, so that human life can not be separated from the road. The modern road construction, made up of various layers, namely a layer of subgrade, base layer, coating floors and pavement work. Therefore, the construction of the road now are laminated, the strengths of each layer of road works need to know the parameters of strength. The parameters are soil classification, soil moisture content, soil density and soil bearing capacity. The purpose of the research done in this paper is to analyze the carrying capacity of the land base in highway construction projects Kualanamu International Airport -Tebing Tinggi, and the purpose of writing this paper was to determine the carrying capacity of the foundation soil by using California Bearing Ratio field. In accordance with the objectives of this thesis, then the value of California Bearing Ratio test on a three-point test, namely: STA 46 + 150, STA 0 + 212.5, and STA 44 + 625-44 + 825 (R / L). The results of testing this California Bearing Ratio row is 12:54%, 13:02% and 12.84%. The values obtained California Bearing Ratio has met the standard value for a road that is 6%. From all the data obtained in experiments conducted in this thesis a carrying capacity of land by 6910. Values of soil bearing capacity is the one who will be the reference carry out further work.
Description: Jalan merupakan suatu sarana teknologi yang sangat membantu kehidupan manusia sehari-hari. Kegiatan manusia didalam memenuhi kebutuhan hidupnya tidak terlepas dari proses mobilisasi, sehingga kehidupan manusia tidak terlepas dari jalan. Konstruksi jalan modern ini, terdiri dari berbagai lapis, yaitu lapisan tanah dasar, lapisan pondasi, lapisan lantai kerja dan lapisan perkerasan. Oleh karena konstruksi jalan sekarang yang dibuat berlapis-lapis, maka kekuatan-kekuatan tiap lapisan pekerjaan jalan perlu diketahui parameter-parameter kekuatannya. Adapun parameter-parameter tersebut adalah klasifikasi tanah, kadar air tanah, kepadatan tanah, dan daya dukung tanah. Maksud dari penelitian yang dilakukan dalam skripsi ini adalah untuk menganalisa daya dukung tanah dasar pada proyek pembangunan jalan tol Kualanamu International Airport-Tebing Tinggi, dan tujuan dari penulisan skripsi ini adalah untuk mengetahui nilai daya dukung tanah dasar dengan menggunakan alat California Bearing Ratio lapangan. Sesuai dengan tujuan dari penulisan tugas akhir ini, maka didapatlah nilai pengujian California Bearing Ratio pada tiga titik pengujian, yaitu : STA 46+150, STA 0+212,5, dan STA 44+625-44+825(R/L). Adapun hasil dari pengujian California Bearing Ratio ini berturut-turut adalah 12.54%,13.02%, dan 12,84%. Nilai-nilai California Bearing Ratio yang didapat telah memenuhi nilai standart untuk suatu jalan yaitu 6%. Dari seluruh data-data yang didapat pada percobaan-percobaan yang dilakukan pada skripsi ini didapatlah suatu nilai daya dukung tanah sebesar 6.910. Nilai daya dukung tanah ini lah yang akan menjadi acuan dialam melaksanakan pekerjaan selanjutnya.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9480
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Warta Agustinus Sihite - Fulltext.pdfFulltext1.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.