Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/10978
Title: | Analisa Perencanaan Jalur Sepeda Motor pada Kawasan Tertib Lalu Lintas di Kota Medan |
Authors: | Ashari, Muhammad Ilham |
metadata.dc.contributor.advisor: | Lubis, Kamaluddin Rangkuti, Nuril Mahda |
Keywords: | volume lalu lintas;kinerja ruas jalan;lajur khusus;traffic volume;road performance;special lane |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;118110061 |
Abstract: | This research was conducted to find out how the performance condition of road traffic order especially Pangeran Diponegoro as the subject of research is now related to the planning of special lane of motorcycle. This research uses field survey method by conducting direct observation on Pangeran Diponegoro prison road by spreading surveyors at certain points in order to facilitate the recording so as to obtain valid observation data. Direct observation is done by manually recording the data of the number of vehicles passing the Pangeran Diponegoro prison, the type of vehicle, and the geometric of the road. Analysis of research using microsoftexel. The result of identification and field research that has been analyzed is known service level of Pangeran Diponegoro prison segment in segment 1 is value of V / C ratio year 2017 equal to 0.69 with service level C, in 2020 becomes 0.91 with service level E (increase 0.22) and calculated and in 2021 the value of V / C ratio to 0.99 with service level E (increased 0.08). While the segment 2 is the value of V / C ratio of 2017 of 0.51 with service level C, in 2020 to 0.68 with service level C (increased 0.17), and calculated and in 2021 the value of V / C ratio to 0.74 with service level D ( increased 0.06). It is hoped that the manufacture of special lane of motorcycle must be realized to suppress the increase of V / C value and can make the performance of road segment especially Pangeran Diponegoro road decreasing or experiencing serious congestion in the years to come. |
Description: | Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui bagaimana kondisi kinerja ruas jalan tertib lalu lintas terutama jalan Pangeran Diponegoro sebagai subjek penelitian saat ini dikaitkan dengan perencanaan lajur khusus sepeda motor. Penelitian ini menggunakan metode survey lapangan dengan melakukan pengamatan secara langsung di ruas jalan Pangeran Diponegoro dengan menyebarkan surveyor pada titik-titik tertentu guna memudahkan dalam pencatatan sehingga diperoleh data pengamatan yang valid. Pengamatan langsung dilakukan dengan pencatatan secara manual data jumlah kendaraan yang melewati ruas jalan Pangeran Diponegoro, jenis kendaraan, serta geometric ruas jalan tersebut. Analisa penelitian menggunakan microsoft exel. Hasil dari identifikasi dan penelitian lapangan yang telah di analisis diketahui tingkat pelayanan dari ruas jalan Pangeran Diponegoro pada segmen 1 adalah nilai V/C rasio tahun 2017 sebesar 0.69 dengan tingkat pelayanan C, pada tahun 2020 menjadi 0.91 dengan tingkat pelayanan E (meningkat 0.22), dan diperhitungkan dan pada tahun 2021 nilai V/C rasio menjadi 0.99 dengan tingkat pelayanan E (meningkat 0.08). Sedangkan segmen 2 adalah Nilai V/C rasio tahun 2017 sebesar 0.51 dengan tingkat pelayanan C, pada tahun 2020 menjadi 0.68 dengan tingkat pelayanan C (meningkat 0.17), dan diperhitungkan dan pada tahun 2021 nilai V/C rasio menjadi 0.74 dengan tingkat pelayanan D (meningkat 0.06). Maka diharapkan pembuatan lajur khusus sepeda motor harus segera direalisasi untuk menekan peningkatan nilai V/C dan dapat membuat kinerja ruas jalan khususnya jalan Pangeran Diponegoro terus menurun atau mengalami kemacetan serius pada tahun-tahun yang akan datang. |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/10978 |
Appears in Collections: | SP - Civil Engineering |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
118110061 - Muhammad Ilham Ashari - Fulltext.pdf | Fulltext | 2.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
118110061 - Muhammad Ilham Ashari - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 705.5 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.