Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11572
Title: Transparansi dan Akuntabilitas Pelayanan Publik (Studi Tentang Pelayanan Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) pada Dinas Pendidikan Kota Tanjung Balai)
Authors: Pasa, Harizal
metadata.dc.contributor.advisor: Warjio
Kariono
Keywords: transparansi;akuntabilitas;pendidikan anak usia dini;paud;transparency;accountability;early childhood education
Issue Date: 9-Jun-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;151801099
Abstract: The Education Office of Tanjungbalai City as the Local Government Work Unit (SKPD) of Tanjungbalai Municipal Government has become an obligation to implement the vision policy of the City Government. Especially in this case the implementation of government policy to achieve good governance in line with the improvement of capacity and the ability of excellent public service in the field of education. One of the educational services implemented by the Government of Tanjungbalai City is the service of Early Childhood Education (PAUD). The number of PAUD in Tanjungbalai city until 2017 is 99 PAUD spread in 5 sub districts of Tanjungbalai city. The demand for the renewal of the financial system is the management of public money in transparent, effective, efficient, targeted, planned, integrated and accountable matters in order to create public accountability and public welfare as a regional autonomy objective. In addition, the impact that later emerged in the framework of regional autonomy is the demand of the government to create good governance as a prerequisite of governance by prioritizing accountability, transparency and community participation as part of stakeholder Local Government. This study aims to implement and implement accountability and public transparency in an effort to improve the quality of service especially related to PAUD program at the Education Office of Tanjung Balai City. This research is qualitative descriptive with key informant taken from PAUD managers by purposive sampling. Data analysis was done by qualitative descriptive analysis. The results show that the Principles of Transparency of Early Childhood Education Services in Tanjungbalai City have been implemented well despite the need for minor improvements. Such as the absence of applicable regulations regarding the management process of service delivery, service procedures, administrative requirements and technical requirements of early childhood education, and the lack of early childhood education service standards, which leads to homogeneous homogeneity in each institution of early childhood education In Kota Tanjungbalai, which is based solely on the policies of each institution alone The Principles of Accountability have been implemented quite well, despite the weakness of understanding of accountability itself from the manager and tutor. However, it is concluded that the responsibility of early childhood education is reported to those related to early childhood education such as the Education and Empowerment Department of Urban Communities, Kelurahan, TP. PKK, and others pertaining to early childhood education.
Description: Dinas Pendidikan Kota Tanjungbalai sebagai Satuan Kerja Perangkat Daerah (SKPD) Pemerintah Kota Tanjungbalai sudah menjadi suatu kewajiban untuk mengimplementasikan kebijakan visi misi Pemerintah Kota. Terutama dalam hal ini mengimplementasikan kebijakan pemerintah untuk mencapai tata pemerintahan yang baik seiring dengan peningkatan kapasitas dan kemampuan pelayanan publik yang prima pada bidang pendidikan. Salah satu pelayanan pendidikan yang dilaksanakan oleh Pemerintah Kota Tanjungbalai adalah pelayanan tentang Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jumlah PAUD yang terdapat di Kota Tanjungbalai sampai tahun 2017 adalah sebanyak 99 PAUD yang tersebar di 5 kecamatan se kota Tanjungbalai. Tuntutan pembaharuan sistem keuangan tersebut adalah pengelolaan uang rakyat (public money) dalam anggaran pendapatan dan belanja daerah (APBD) secara transparan, efektif, efisien, terarah, terencana, terpadu dan bertanggung jawab agar tercipta akuntabilitas publik dan kesejahteraan masyarakat sebagai tujuan otonomi daerah. Selain itu dampak yang kemudian muncul dalam rangka otonomi daerah adalah tuntutan terhadap pemerintah untuk menciptakan good governance sebagai prasyarat penyelenggaraan pemerintahan dengan mengedepankan akuntabilitas, transparasi serta partisipasi masyarakat sebagai bagian dari stake holder Pemerintahan Daerah. Penelitian ini bertujuan pelaksanaan dan penerapan akuntabilitas dan transparansi publik dalam upaya peningkatan pelayanan yang berkualitas terutama yang berkaitan dengan program PAUD di Dinas Pendidikan Kota Tanjung Balai. Penelitian ini bersifat deskriftif kualitatif dengan key informan diambil dari para pengelola PAUD secara purposive sampling. Analisis data dilakukan dengan analisis deskriftif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Prinsip Transparansi Pelayanan Pendidikan Anak Usia Dini pada Kota Tanjungbalai telah terlaksana dengan baik walaupun perlu adanya perbaikan-perbaikan kecil. Seperti ketiadaan peraturan yang berlaku mengenai proses manajemen penyelenggaraan pelayanan, prosedur pelayanan, persyaratan administratif dan persyaratan teknis pendidikan anak usia dini, serta ketidak-adanya standar pelayanan pendidikan anak usia dini, yang kemudian menimbulkan ketidak seragaman secara homogen pada setiap lembaga satuan pendidikan anak usia dini di Kota Tanjungbalai, yang hanya berdasarkan kepada kebijakan masing-masing lembaga saja Prinsip Akuntabilitas telah terimplementasi cukup baik, walau terjadinya kelemahan pemahaman mengenai akuntabilitas itu sendiri dari pengelola dan tenaga tutor. Tetapi diperoleh kesimpulan bahwa pertanggung jawaban pendidikan anak usia dini ini dilaporkan kepada pihak yang berkenaan dengan pendidikan anak usia dini seperti Dinas Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat Kota, Kelurahan, TP. PKK, dan lain yang berkenaan dengan pendidikan anak usia dini.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11572
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
151801099 - Harizal Pasa - Fulltext.pdf.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Bibliography866.58 kBAdobe PDFView/Open
151801099 - Harizal Pasa - Chapter IV.pdf.pdf
  Restricted Access
Chapter IV236.56 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.