Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1168
Title: Hubungan Motivasi Berprestasi dengan Social Loafing pada Mahasiswa Psikologi Universitas Medan Area
Authors: Siagian, Masroni
Keywords: motivasi berprestasi;social loafing;achievement motivation
Issue Date: 21-Jun-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: The aim of this study was to find out whether achievement motivation related to social loafing on students. The subjects of this study were the students of Psychology Department, Medan Area University Campus II force 2014 taken from the total population as many as 110 students. The instrument of this study used the scale of achievement motivation and social loafing’s scale. Data analysis technique of this study used Pearson Product Moment correlation. The result showed that F= 25,307 and p= 0,000 (p < 0,005), it means there is a significant correlation between achievement motivation and social loafing. The result also showed that the correlation analysis rxy= -0,436; p= 0,000 (p< 0,05), it means there is a significant negative correlation between achievement motivation and social loafing. It proves that this study get the achievement motivation on subjects is high and for social loafing on the subjects is low. The effective contribution of achievement motivation to social loafing was 19%. It showed from the R square = 0,190. It means there is 81% other factors that affect social loafing beyond achievement motivation factors. In conclution, it can be said that there is a significant relationship between achievement motivation and social loafing on students.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan motivasi berprestasi dengan social loafing pada mahasiswa. Sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Medan Area Kampus II angkatan 2014 yang diambil dari total populasi sebanyak 110 mahasiswa. Alat ukur dalam penelitian ini menggunakan skala motivasi berprestasi dan skala social loafing. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan korelasi Pearson Product Moment. Berdasarkan hasil penelitian data diperoleh hasil dengan F= 25,307 dan p= 0,000 (p < 0,005), berarti ada hubungan yang sangat signifikan antara motivasi berprestasi dengan social loafing. Hasil analisis korelasi rxy= -0,436; p= 0,000 (p< 0,05), berarti ada hubungan negatif yang signifikan antara motivasi berprestasi dengan social loafing. Dari hasil analisis data diketahui bahwa motivasi berprestasi pada subjek tergolong tinggi dan social loafing pada subjek tergolong rendah. Sumbangan efektif motivasi berprestasi terhadap social loafing sebesar 19% ditunjukkan dari koefisien determinan R square= 0,190. Hal ini berarti masih terdapat 81% faktor lain yang mempengaruhi social loafing diluar faktor motivasi berprestasi. Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa ada hubungan yang signifikan antara motivasi berprestasi dengan social loafing pada mahasiswa.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1168
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600215_file1.pdfCover1.46 MBAdobe PDFView/Open
138600215_file2.pdfAbstract543.33 kBAdobe PDFView/Open
138600215_file3.pdfIntroduction1.48 MBAdobe PDFView/Open
138600215_file4.pdfChapter I1.85 MBAdobe PDFView/Open
138600215_file5.pdfChapter II4.05 MBAdobe PDFView/Open
138600215_file6.pdfChapter III1.96 MBAdobe PDFView/Open
138600215_file8.pdfReference7.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.