Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11742
Title: Hubungan Pola Asuh dan Kecerdasan Emosi dengan Komunikasi Interpersonal pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Binjai
Authors: Fauzi, Fikriyah Iftinan
metadata.dc.contributor.advisor: Murad, Abdul
Hasanuddin
Keywords: pola asuh;kecerdasan emosi;komunikasi interpersonal;parenting style;emotional intellegence;interpersonal communciation
Issue Date: 2018
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;161804002
Abstract: This study aims to determine the correlation of parenting style and emotional intelligence with interpersonal communication of students, knowing the contribution of parenting style and emotional intelligence to interpersonal communication at students. The approach of this research is quantitative research with correlational research type. The subjects of this study are students of class X and XI MAN Binjai amounted to 592. Sampling in random sampling amounted to 85 students. The object of this study consists of three variables, namely the dependent variable is interpersonal communication and the independent variable are parenting style and emotional intelligence. This research was conducted at MAN Binjai in May 2018. The data collection technique conducted in this research is using questionnaire in the form of scale that refers to the statement of himself. Data analysis techniques are used to answer this research hypothesis is multiple regression test. Based on the data analysis, obtained results there is a positive relationships parenting style and emotional intelligence with interpersonal communication. This result is evidenced by the correlation coefficient, where rxy = 0.857; p = 0000 < 0.050. Effective contribution to parenting style with interpersonal communication equal to 73.3% and effective contribution to emotional intelligence with interpersonal communication equal to 50%, from calculation of hypothetical mean and empirical mean obtained parenting style, emotional intelligence and interpersonal communication are in high category.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan pola asuh dan kecerdasan emosi dengan komunikasi interpersonal pada siswa, mengetahui besar sumbangan pola asuh dan kecerdasan emosi terhadap komunikasi interpersonal pada siswa. Pendekatan pada penelitian ini adalah pendekatan penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian korelasi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas X dan XI MAN Binjai berjumlah 592. Pengambilan sampel secara random sampling berjumlah 85 siswa. Objek penelitian ini terdiri atas tiga variabel, yaitu variabel terikat adalah komunikasi interpersonal dan variabel bebas adalah pola asuh dan kecerdasan emosi. Penelitian ini dilaksanakan di MAN Binjai pada bulan Mei 2018. Teknik pengumpulan data yang dilakukan dalam penelitian ini adalah menggunakan angket dalam bentuk skala yang mengacu pada pernyataan seseorang terhadap dirinya sendiri. Teknik analisis data yang digunakan untuk menjawab hipotesis penelitian ini adalah uji regresi berganda. Berdasarkan analisis data, diperoleh hasil terdapat hubungan positif pola asuh dan kecerdasan emosi dengan komunikasi interpersonal. Hasil ini dibuktikan dengan koefisien korelasi, dimana rxy = 0.857; p = 0.000 < 0.050. Sumbangan efektif untuk pola asuh dengan komunikasi interpersonal sebesar 73.3% dan sumbangan efektif untuk kecerdasan emosi dengan komunikasi interpersonal sebesar 50%, dari hasil perhitungan mean hipotetik dan mean empiric diperoleh pola asuh, kecerdasan emosi dan komunikasi interpersonal berada pada kategori tinggi.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11742
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161804002 - Fikriyah Iftinan - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, Bibliography922.61 kBAdobe PDFView/Open
161804002 - Fikriyah Iftinan - Chapter III-V.pdf
  Restricted Access
Chapter III-V371.58 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.