Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11835
Title: Studi Identifikasi Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas II IPS SMA Harapan 1 Medan
Other Titles: Study of Identification of Learning Discipline of Class II Social Sciences Students of SMA Harapan 1 Medan
Authors: Wirzan
metadata.dc.contributor.advisor: Syafrizaldi
DR, Maqhfirah
Keywords: learning dicipline factors;faktor kedisiplinan belajar
Issue Date: 30-Oct-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;128600019
Abstract: This research is a quantitative descriptive study, which aims to find out the factors that influence the discipline of student learning at SMA Harapan 1 Medan. The population in this study were the Harapan 1 Medan High School students and the sample in this study were the Social Sciences Harapan 1 Medan Class II students, totaling 79 students. The sampling technique in this study uses the saturated sample technique. The data collection in this study uses the scale of student learning discipline compiled by researchers based on the factors of learning discipline, namely peer attitude, parent attitude, teacher attitude and values stated by Hurlock (1999). The results showed that there was no dominant value, peer attitude factor had a percentage value of 25.4%, parent attitude factor had a percentage value of 25.9%, teacher attitude factor had a percentage value of 25%, and the value factor had a percentage value of 23.7%. So it can be concluded that the factor that has the biggest contribution to the discipline of learning in Harapan 1 High School students in Medan is the attitude of parents by 25.9%, and the factor with the smallest contribution is the value of 23.7%. The results of the analysis of the indicators of the peer factor show that the peer action indicator has the highest value of 25.6%, the parent attitude factor indicates that the parent indicator as a facilitator has the highest value of 25.4%, the teacher's every factor shows that the indicator the teacher as the mediator has the highest score of 26%, the value factor indicates that the motive indicator has the highest value of 25.7%.
Description: Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif deskriptif, yang bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi kedisiplinan belajar siswa SMA Harapan 1 Medan. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa SMA Harapan 1 Medan dan sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas II IPS SMA Harapan 1 Medan yang berjumlah 79 siswa. Teknik pengambilan sample dalam penelitian ini menggunakan teknik sample jenuh. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan skala kedisiplinan belajar Siswa disusun oleh peneliti berdasarkan faktor-faktor kedisiplinan belajar yaitu sikap teman sebaya , sikap orangtua, sikap guru dan nilai yang dikemukakan oleh Hurlock (1999). Hasil penelitian menunjukkan bahwa tidak ada nilai yang dominan, faktor sikap teman sebaya memiliki nilai persentase sebesar 25,4% , faktor sikap orang tua memiliki nilai persentase sebesar 25,9% , faktor sikap guru memiliki nilai persentase sebesar 25% , dan faktor nilai mempunyai nilai persentase sebesar 23,7%. Maka dapat disimpulkan bahwa faktor yang mempunyai kontribusi terbesar terhadap kedisiplinan belajar siswa SMA Harapan 1 Medan adalah sikap orang tua sebesar 25,9%, dan faktor dengan kontribusi terkecil adalah nilai yaitu sebesar 23,7%. Hasil analisis indikator dari faktor teman sebaya menunjukan bahwa indikator tindakan teman sebaya mempunyai nilai paling tinggi yaitu 25,6%, faktor sikap orang tua menunjukan bahwa indikator orang tua sebagai fasilitator mempunyai nilai paling tinggi yaitu 25,4%, faktor skiap guru menunjukan bahwa indikator guru sebagai mediator memiliki nilai paling tinggi yaitu 26%, faktor nilai menunjukan bahwa indikator motif mempunyai nilai paling tinggi yaitu 25,7%.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11835
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
128600019 - Wirzan - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV979.55 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
128600019 - Wirzan - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III, Bibliography2.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.