Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11886
Title: Hubungan Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Siswa Kelas X SMA Swasta Advent Air Bersih Medan Yang Tinggal Di Boarding School
Other Titles: The Relationship between Self Concept and Self Adjustment for Class X Students of SMA Swasta Advent Air Bersih Medan Living in Boarding Schools
Authors: Sembiring, Vernita BR
metadata.dc.contributor.advisor: Wahyuni, Nini Sri
Aisyah, Siti
Keywords: self concept;self adjustment;konsep diri;penyesuaian diri
Issue Date: 23-Nov-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;138600224
Abstract: This research has a purpose to see whether there is relationship between Self Concept with Self Adjustment of 10th grade of High School in Air Bersih Adventist Boarding School, Medan. The subjects of this study were all 10th Grade students who live in dormitory with a total of 90 students. The hypothesis proposed in this research is relationship between Self-Concept with Self-Adjustment of 10th grade of High School in Air Bersih Adventist Boarding School, Medan. With the assumption, the higher the Self Concept the higher the Self Adjustment will be. Measuring instrument used in this research is Self Concept Instrument that consists of 40 items and Instrument Adjustment that consists of 40 items. To analyze the data, the technique used is r product moment. Based on data analysis, it was found that the hypothesis proposed in this study was accepted, that there is a significant positive relationship between Self Concept and Self-Adjustment. It is proven by calculation of r product moment analysis with coefficient (Rxy) = 0.482 and coefficient of determination (R2) =0.232 with p 0.000 <0,005. The determinant coefficient (R2) = 23.2% indicates Self Adjustment is influenced by Self Concept and 76.8% is influenced by other factors. Further seen from the calculation of hypothetical mean = 90 and empirical mean 113.18 and standard deviation = 9.099 note that self-concept high while self-adjustment of hypothetical mean calculation = 95 and empirical mean 119.82 and standard deviation = 8.505 note that adjustment in high category.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk melihat apakah ada Hubungan Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri Siswa Kelas X SMA Advent Air Bersih yang tinggal di Boarding School. Subjek penelitian ini adalah Seluruh Siswa Kelas X yang tinggal di Boarding School yang berjumlah 90 orang. Adapun hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini adalah Hubungan Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri Siswa Boarding School Advent Medan. Dengan asumsi semakin tinggi Konsep Diri maka semakin tinggi Penyesuaian Diri. Alat ukur yang digunakan adalah Instrumen Konsep Diri yang terdiri dari 40 aitem dan Instrumen Penyesuaian Diri terdiri dari 40 aitem. Analisis data menggunakan teknik product moment. Berdasarkan analisis data, diproleh bahwa hipotesis ynang diajukan dalam penelitian ini dinyatakan diterima, yaitu terdapat hubungan positif yang signifikan antara Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri. Hal ini dibuktikan melalui perhitungan analisis r product moment dengan koefisien (Rxy) =0.482 dan koefisien determinasi () = 0.232 dengan p= 0.000<0,005. Koefisien determinasi (R²) =23,2% menunjukkan Penyesuaian Diri depengaruhi oleh Konsep Diri dan 76,8% dipengaruhi oleh faktor lainnya. Selanjutnya dilihat dari perhitungan mean hipotetik = 90 dan mean empirik 113.18 serta standar deviasi = 9.099 diketahui bahwa konsep diri tinggi. Penyesuaian diri dari perhitungan mean hipotek = 95 dan mean empirik 119.82 serta standar deviasi = 8.505 diketahui bahwa penyesuaian diri dalam kategori tinggi.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11886
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600163 - Vernita Br Sembiring - Fulltext.pdfCover, Chapter I,II,II, Bibliography3.49 MBAdobe PDFView/Open
138600163 - Vernita Br Sembiring - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV327.78 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.