Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1387
Title: Hubungan Antara Persepsi Terhadap Strategi Pembelajaran Discovery dan Kreativitas Dengan Karakter Siswa Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Kelas X di SMA Negeri 9 Medan
Authors: Dewi, Nur Aina
Keywords: Persepsi Terhadap Strategi Pembelajaran Discovery;Kreativitas;Karakter Siswa
Issue Date: 2014
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aimed to determine (1) the relationship of perception of discovery learning strategies with the students character on arts lesson, (2) the relationship of creativity with the students character on arts lesson. (3) relationship of perceptions of discovery learning strategy and creativity with the students character on arts lesson. The research method is quantitative descriptive correlational study with correlative study pattern by putting the variables in the study two groups of independent variables and the dependent variable. The population in this study were students of class X senior high school State 9 Medan. To determine the sample was developed from the tables Isaac and Michael and obtained a sample of 149 people. The research instrument used was a questionnaire with Likert scale. Analysis using correlation techniques and simple and multiple regression. The results of this study are presented (1) there is a positive and significant relationship between perceptions of discovery learning strategies with students with character on arts lesson rx1y correlation coefficient = 0.307. Effective contribution given by the variable perceptions of the learning strategy discovery amounted to 15.32%, (2) there is a positive and significant relationship between students' creativity with student character on arts lesson with correlation coefficient = 0.433 rx2y. Effective contribution given by the variable creativity is at 34.42%, and (3) there is a positive and significant relationship between perceptions of discovery learning strategy and creativity together with the character of the student on arts lesson with R = 0.497. Effective contribution given by the variable perception of discovery learning strategies and creativity to the character of students by 49.74%.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) hubungan persepsi terhadap strategi pembelajaran discovery dengan karakter siswa pada mata pelajaran seni budaya, (2) hubungan kreativitas dengan karakter siswa pada mata pelajaran seni budaya. (3) hubungan persepsi terhadap strategi pembelajaran discovery dan kreativitas secara bersama dengan karakter siswa pada mata pelajaran seni budaya. Metode penelitian adalah kuantitatif jenis deskriptif studi korelasional dengan pola kajian korelatif dengan menempatkan variabel penelitian dalam dua kelompok yaitu variabel bebas dan variabel terikat. Populasi dalam penelitian ini adalah sisiwa kelas X SMA Negeri 9 Medan. Untuk menentukan sampel dikembangkan dari tabel Isaac dan Michael dan diperoleh sampel sebanyak 149 orang. Instrumen penelitian yang digunakan adalah angket dengan skala likert. Teknik analisis data menggunakan teknik korelasi dan regresi sederhana serta ganda. Hasil dari penelitian ini disajikan (1) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara persepsi terhadap strategi pembelajaran discovery dengan karakter siswa pada mata pelajaran seni budaya dengan koefisien korelasi rx1y= 0,307. Sumbangan efektif yang diberikan oleh variabel persepsi terhadap strategi pembelajaran discovery adalah sebesar 15,32%, (2) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara kreativitas dengan karakter siswa pada mata pelajaran seni budaya dengan koefisien korelasi rx2y= 0,433. Sumbangan efektif yang diberikan oleh variabel kreativitas adalah sebesar 34,42% dan (3) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara persepsi terhadap strategi pembelajaran discovery dan kreativitas secara bersama dengan karakter siswa pada mata pelajaran seni budaya dengan R= 0,497. Sumbangan efektif yang diberikan oleh variabel persepsi terhadap strategi pembelajaran discovery dan kreativitas terhadap karakter siswa sebesar 49,74%.
URI: https://repositori.uma.ac.id/123456789/1387
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
121804043_file 1.pdfCover62.44 kBAdobe PDFView/Open
121804043_file 2.pdfAbstract74.78 kBAdobe PDFView/Open
121804043_file 3.pdfIntroduction107.27 kBAdobe PDFView/Open
121804043_file 4.pdfChapter I108.2 kBAdobe PDFView/Open
121804043_file 5.pdfChapter II269.58 kBAdobe PDFView/Open
121804043_file 6.pdfChapter III287.56 kBAdobe PDFView/Open
121804043_file 8.pdfReference99.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.