Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16462
Title: Pengaruh Gaya Hidup dan Kelompok Referensi Terhadap Keputusan Pembelian Sepatu Sneakers (Studi Kasus Fakultas Ekonomi Prodi Manajemen Stambuk 2019 Universitas Katolik Santo Thomas)
Other Titles: The Influence of Lifestyle and Reference Groups on the Decision to Purchase Sneakers (Case Study of the Faculty of Economics, Stambuk Management Study Program 2019 St. Thomas Catholic University)
Authors: Jawak, Mega Selfriska Br
metadata.dc.contributor.advisor: Tarigan, Eka Dewi Setia
Keywords: gaya hidup;kelompok referensi;keputusan pembelian;lifestyle;reference group;purchase decision
Issue Date: 2-Sep-2021
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178320223
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah gaya hidup dan kelompok referensi mempunya pengaruh terhadap keputusan pembelian sepatu sneakers. Populasi yang digunakan pada penelitian ini adalah seluruh mahasiswa falkultas ekonomi prodi manajemen stambuk 2019 Universitas Katolik Santo Thomas. Penelitian ini menggunakan sampel sebanyak 86 responden, dengan menggunakan propotional stratified random sampling sebagai teknik pengambilannya. Pengujian hipotesis dalam penelitian ini menggunakan analisis model statistik yang terdiri dari uji validitas, uji reliabilitas, uji asumsi klasik, regresi liniear berganda, uji F, uji t, dan koefisien determinasi (R2) dengan menggunakan software SPSS 21.0 (Statistic Product and Services Solution) for windows. Data penelitian bersumber dari data primer dan proses pengumpulan data dan menggunakan kuesioner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan antara variabel independen yaitu gaya hidup dan kelompok referensi terhadap variabel dependen yaitu keputusan pembelian. Variabel gaya hidup diperoleh nilai t adalah thitung > ttabel (1,999 > 1,662) dengan tingkat signifikasi 0,049 < 0,1 dan untuk variabel kelompok referensi diperoleh nilai t thitung > ttabel (9,511 > 1,662) dengan tingkat signifikasi 0,000 < 0,1 sehingga dapat disimpulkan gaya hidup dan kelompok referensi berpengaruh positif signifikan keputusan pembelian sepatu sneakers pada falkultas ekonomi prodi manajemen stambuk 2019 Universitas Katolik Santo Thomas. Dan uji F diperoleh nilai fhitung > ftabel (60, 648 > 2,77), dengan hipotesis ditolak dan diterima sehingga dapat disimpulkan bahwa variabel Gaya Hidup (X1) dan variabel Kelompok Referensi (X2) secara simultan berpengaruh terhadap Keputusan Pembelian(Y). This study aims to determine whether lifestyle and reference groups have an influence on the decision to buy sneakers. The population used in this study were all students of the economics faculty of the 2019 Stambuk Management Study Program at the Catholic University of Santo Thomas. This study used a sample of 86 respondents, using proportional stratified random sampling as the sampling technique. Hypothesis testing in this study uses statistical model analysis consisting of validity test, reliability test, classical assumption test, multiple linear regression, F test, t test, and coefficient of determination (R2) using SPSS 21.0 software (Statistical Product and Services Solution). for windows. Research data sourced from primary data and the process of collecting data and using a questionnaire. The results showed that there was a relationship between the independent variable, namely lifestyle and the reference group to the dependent variable, namely purchasing decisions. The lifestyle variable, the t value obtained is tcount > ttable (1.999 > 1.662) with a significance level of 0.049 < 0.1 and for the reference group variable, the t value tcount > ttable (9.511 > 1.662) with a significance level of 0.000 < 0.1 so that it can be concluded lifestyle and reference groups have a significant positive effect on the decision to buy sneakers on the economics faculty of the 2019 Stambuk Management Study Program, Santo Thomas Catholic University. And the F test obtained fcount > ftable (60, 648 > 2.77), with the hypothesis rejected and accepted so that it can be concluded that the Lifestyle variable (X1) and Reference Group variable (X2) simultaneously affect the Purchase Decision (Y).
Description: 96 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/16462
Appears in Collections:SP - Management

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178320223_Mega Selfriska Br. Jawak_Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.57 MBAdobe PDFView/Open
178320223_Mega Selfriska Br. Jawak_Bab IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV675.77 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.