Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16887
Title: Hubungan antara Konsep Diri dengan Kecemasan Menghadapi Ujian pada Siswa-Siswi Kelas X di Madrasah Aliyah Ex. PGA Medan
Other Titles: The Relationship between Self-Concept and Anxiety Facing Exams in Class X Students at Madrasah Aliyah Ex. PGA Medan
Authors: Riski, Febri Lianti
metadata.dc.contributor.advisor: Purba, Anna Wati Dewi
Lubis, Afisah Wardah
Keywords: konsep diri siswa;kecemasan siswa;kecemasan ujian;siswa madrasah
Issue Date: 3-Apr-2009
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;048600114
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah ada hubungan antara konsep diri dengan kecemasan dalam menghadapi ujian pada siswa-siswi kelas X di Madrasah Aliyah Proyek Univa Medan dan juga untuk melihat apakah ada perbedaan kecemasan antara siswa dengan siswi tersebut. Alat ukur yang digunakan adalah skala konsep diri dan skala kecemasan. Penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling dalam pemilihan subjek penelitian. Subjek penelitian ini adalah siswa-siswi kelas X tahun ajaran 2008/ 2009 di Madrasah Aliyah Proyek Univa Medan sebanyak 82 orang, dengan kriteria siswa/siswi yang berusia 15 sampai 16 tahun. Data dianalisis dengan menggunakan teknik Product Moment dari Pearson dari program SPS-2000 dan Anava 1-jalur. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa: (1) Siswa-siswi kelas X di Madrasah Aliyah Proyek Univa Medan memiliki konsep diri yang tergolong tinggi (positif). (2) Siswa-siswi kelas X di Madrasah Aliyah Proyek Univa Medan memiliki kecenderungan kecemasan yang rendah. (3) Konsep diri yang positif dapat mengurangi rasa kecemasan pada sisw-siswi kelas X di Madrasah Aliyah Proyek Univa Medan dalam menghadapi ujian. Hasil rxy = -0,811 dengan p<0,010, hal ini berarti hipotesis yang diajukan "diterima" yang berbunyi ada hubungan yang negatif antara konsep diri dengan kecemasan. ( 4) Terdapat perbedaan kecemasan antara siswa dengan siswi kelas X dalam menghadapi ujian di Madrasah Aliyah Proyek Univa Medan. Hasil ini diketahui dengan melihat nilai atau koefisien perbedaan anava FA= 57,113 dengan p < 0,010. Siswa memiliki kecemasan yang rendah dari pada siswi. This study aims to determine whether there is a relationship between Among self-concept with anxiety in facing exams on students class X at the Univa Medan Project Madrasah Aliyah and also to see if there is differences in anxiety between students and these students. Tool measure the used are self-concept scale and anxiety scale. Study this using purposive sampling technique in selecting subjects study. The subjects of this study were students of class X in the academic year 2008/2009 at The Univa Medan Project Madrasah Aliyah as many as 82 people, with the criteria students aged 15 to 16 years. Data were analyzed using Pearson's Product Moment technique of the SPS-2000 and 1-lane Anova program. Based on the results of the study, it can be concluded that: (1) Students class X at the Univa Medan Project Madrasah Aliyah has a good self-concept classified as high (positive). (2) Class X students at Madrasah Aliyah Project Univa Medan has a low tendency of anxiety. (3) Self concept positive ones can reduce anxiety in class X students at school The Univa Medan Project Madrasah Aliyah is facing exams. Result rxy = -0.811 with p < 0.010, this means that the proposed hypothesis is "accepted" which reads there is a negative relationship between self-concept and anxiety. (4) There are the difference in anxiety between students and class X students in facing exams at Madrasah Aliyah, Univa Medan Project. This result is known by looking at the value of or the coefficient of difference anova FA = 57,113 with p < 0.010. Students have lower anxiety than students.
Description: 28 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/16887
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
048600114 - Febri Lianti Riski - Fulltext.pdfPart (Fulltext can read at Libraries)7.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.