Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19554
Title: Hubungan Antara Harga Diri dan Kemampuan Berpikir Kreatif dengan Prestasi Belajar MIS YPRA Batang Kuis
Other Titles: Relationship Between Self-Esteem and Creative Thinking Ability with Learning Acltievement MIS YPRA Batang Kuis
Authors: Kamaliah
Keywords: harga diri;kemampuan berpikir kreatif;hasil belajar;self-esteem;ability to think creatively;learning outcomes
Issue Date: 30-Jun-2015
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;111804062
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya hubungan positif dan signifikan antara harga diri, kemampuan berpikir kreatif dan prestasi belajar siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah berjumlah 120 siswa sedangkan Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah Random San1pling.Sampel yang diambil adalah kelas IV, V, VI yang berjumlah 40 siswa. Metode pengumpulan data yang digunakan adalan menggunakan nilai raport siswa untuk mengukur variabel harga diri dan kemampuan berpikir siswa. Berdasarkan ha.<>il coba fostrumen diperoleh reliabilitas instrumen harga diri sebesar 0,902 re1iabi1itas instrumen kemampuan berpikir kreatif sebesar 0,870, instrumen harga diri sebanyak 13 butir dan jumlah pernyataan yang gugur sebanyak 4 butir, instrumen kemampuan berpikir kreatif diperoleh 12 butir pemyataan. sahib, dan 3. butir pernyataan gugur. Teknik analisis data yang digunakan da1am pengujian ini adalah teknik analisis agresi berganda. Dimana teknik ini digunakan untuk menganalisis hubungan antara 2 variabel bebas dengan satu variabel terikat. Hasil penelitian ini menunjukan adanya yang positif clan signitifikan antara harga diri dengan prestasi belajar dengan koefisien korelasi sebesar 0,456, adanya hubungan positif yang signitifikan antara kemampuan berfikir kreatif dengan pr.estasi betajar dengan koefisien korelasi sebesar 0,456, prestasi belajar dengan koefisien korelasi sebesar 0,607, adanya hubungan positif yang signititikan antara harga diri dan kemampuan berpikir kreatif dengan prestasi belajar dengan koefisien korelasi. This study aims to determine whether there is a positive and significant relationship between self-esteem, creative thinking abilities and student learning achievement. The population in this study amounted to 120 students while the sampling technique used was Random Sampling. Samples taken were class IV, V, VT. totaling 40 students. Data collection method~ used are using student report cards LO measure students' self-esteem and thinking ability variables. Based on the results of the instrument, the reliability of the self-esteem instrument. was 0.902, the reliability of the creative thinking ability was 0.870, the self-esteem instrument was 13 ilems and the number of declarations was 4, the creative thinking ability was obtained 12 valid statements, and 3 declarations. Data analysis techniques used in this test are multiple aggression analysis techniques .. Where this technique is used to analyze the relationship between 2 independent variables with one dependent variable. The results of this study indicate that there is a positive and significant sign- of self-esteem with learning achievement with a correlati<m coefficient of 0. 456, a positive and significant relationship between the ability to think creatively wilh learning achievement with a correlation coefficient of 0.456, learning achievement with a correlation coefficient of 0. 607, a positive relationship the signitivity between self-esteem and the ability to think creatively with learning achievement with a correlation coefficient.
Description: 81 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19554
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
111804062 - Kamaliah - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography4.71 MBAdobe PDFView/Open
111804062 - Kamaliah - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.52 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.