Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20360
Title: Hubungan Efikasi Diri Dan Dukungan Sosial Dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Prodi Bkpi Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN SU Medan
Other Titles: The Relationship of Self-Efficacy and Social Support with Academic Procrastination of Students of the BKPI Department of the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN SU Medan
Authors: Pane, Ali Pernantian
metadata.dc.contributor.advisor: Hasanuddin
Lubis, Lahmuddin
Keywords: Self-Efficacy;Social Support;Academic Procrastination;Efikasi Diri (efficacy diri);Dukunga Sosial;Prokrstinasi Akademik
Issue Date: May-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;201804025
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan efikasi diri dan dukungan sosial dengan prokrastinasi akademik Mahasiswa Prodi BKPI Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN SU. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah Mahasiswa Prodi BKPI Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN SU Medan sebanyak 90 Mahasiswa. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan penggunaan metode skala sebagai alat pengumpulan data yaitu skala efikasi diri, skala dukungan sosial dan skala prokrastinasi. Hasil penelitian ini adalah (1) variabel independen penelitian ini yaitu efikasi diri (self afficacy) berpengaruh secara signifikan terhadap veriabel dependennya yaitu prokrastinasi. Hal ini ditunjukkan dengan tingkat signifikansi lebih kecil dari 0,05. (2) variabel independen penelitian ini yaitu dukungan sosial berpengaruh secara signifikan terhadap veriabel dependennya yaitu prokrastinasi. Hal ini ditunjukkan dengan tingkat signifikansi lebih kecil dari 0,05. (3) berdasarkan uji koefisiensi determinasi diperoleh nilai 0,449 atau 44,9% sehingga dapat dijelaskan bahwa variabel independen efikasi diri (efficacy diri), dan dukungan sosial berpengaruh terhadap veriabel dependen yaitu prokrastinasi sebesar 44,9% dn sisanya dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak diteliti dalampenelitian ini. This study aims to determine the relationship between self-efficacy and social support with academic procrastination of students of the BKPI Department, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training at UIN SU Medan. The samples used in this study were students of the BKPI Department, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training at UIN SU as many as 90 students. This study uses a quantitative method with the use of the scale method as a data collection tool, namely the self-efficacy scale, social support scale and procrastination scale. The results of this study are (1) the independent variable of this study, namely self-efficacy has a significant effect on the dependent variable, namely procrastination. This is indicated by a significance level less than 0.05. (2) the independent variable of this study, namely social support has a significant effect on the dependent variable, namely procrastination. This is indicated by a significance level less than 0.05. (3) based on the coefficient of determination test obtained a value of 0.449 or 44.9% so that it can be explained that the independent variable self-efficacy, and social support affects the dependent variable, namely procrastination by 44.9% and the rest is influenced by other variables that are not investigated in this study.
Description: 86 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/20360
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
201804025 - Ali Pernantian Pane - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.25 MBAdobe PDFView/Open
201804025 - Ali Pernantian Pane - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV434.27 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.