Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21308
Title: | Hubungan antara Fear of Negative Evaluation dengan Kecemasan Akademik pada Mahasiswa Psikologi Univerisitas Medan Area |
Other Titles: | The relationship between Fear of Negative Evaluation and Academic Anxiety at Medan Area University Psychology Students |
Authors: | Hanifanisa, Ghaniya Ilmi |
metadata.dc.contributor.advisor: | Maghfirah |
Keywords: | fear of negative evaluation;kecemasan akademik;academic anxiety |
Issue Date: | Jul-2023 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;188600205 |
Abstract: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara fear of negative evaluation dengan kecemasan akademik pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Kecemasan akademik merupakan situasi dari kecemasan tertentu yang dialami seseorang selama proses pembelajaran berlangsung. Fear of negative evaluation adalah salah satu faktor yang berkontribusi terhadap kecemasan akademik mahasiswa. Fear of evaluation adalah ketika mahasiswa merasa khawatir tentang sebuah evalusai oleh teman sebaya, guru, orang tua, dan sebagainya.Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif dengan metode korelasi. Sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa Stambuk 2021 yang berjumlah 134 orang. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah teknik purposive sampling. Pengambilan data dilakukan dengan model skala Likert untuk skala fear of negative evaluation dan skala Guttman untuk skala kecemasan akademik yang disusun oleh peneliti. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan maka nilai mean empirik dan hipotetik pada variabel fear of negative evaluation adalah 35,07 dan 27,5, dinyatakan tinggi. Untuk nilai mean empirik dan hipotetek pada variabel kecemasan adalah 75,04 dan 63, dinyatakan tinggi. Penelitian ini menggunakan teknik korelasi product moment (rxy) diketahui sebesar 0,443 dengan p = 0,000 < 0,05. Ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan antara fear of negative evaluation dengan kecemasan akademik pada mahasiswa, dan hipotesis dalam penelitian ini diterima. Fear of negative evalution memiliki kontribusi terhadap kecemasan akademik sebesar 19,6%, selebihnya 80,4% kecemasan akademik yang dialami mahasiswa dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diteliti oleh peneliti, yaitu: behavioral manifestation, memory interference, faktor sosial, faktor pribadi, faktor keluarga, dan faktor kelembagaan. The study aims to find out the correlations between fear of negative evaluation and academic anxiety in students of the Field University Faculty of Psychology. Academic anxiety is a situation of certain anxieties experienced by a person during the learning process. Fear of negative evaluation is one of the factors contributing to student academic anxiety. Fear of evaluation is when students feel concerned about an evaluation by peers, teachers, parents, and so on. This study uses quantitative research with correlation methods. The sample in this study was Stambuk 2021 students with a total of 134 people. The method used is purposive sampling. The data was collected using the Likert scale model for the fear of negative evaluation scale and the Guttman scale for the academic anxiety scale compiled by researchers. Based on the results of the study, the empirical and hypothetical mean values of the variable fear of negative evaluation were 35,07 and 27,5, declared high. For empirical mean and hypothetical values on anxiety variables are 75.04 and 63, declared high. This study uses a known product moment (rxy) correlation technique of 0.443 with p = 0,000 < 0,05. This suggests that there is a significant positive relationship between fear of negative evaluation and academic anxiety in students, and the hypothesis in this study is accepted. Fear of negative evaluation contributed to academic anxiety by 19.6%, with the remaining 80.4% of academic anguish experienced by students influenced by other factors not studied by the researchers, namely: behavioral manifestation, memory interference, social factors, personal factors, family factors, and institutional factors |
Description: | 55 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21308 |
Appears in Collections: | SP - Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
188600205 - Ghaniya Ilmi Hanifanisa Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 3.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
188600205 - Ghaniya Ilmi Hanifanisa Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 521.8 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.