Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21511
Title: Faktor-faktor yang Mempengaruhi Stres pada Pengemudi Ojek Online di Komunitas Grab Menteng Pasar Merah (Gm-Pasmer) Medan
Other Titles: Factors that Influence Stress in Online Motorbike Taxi Drivers in the Grab Menteng Pasar Merah (Gm-Pasmer) Medan Community
Authors: Sagala, Fachrurozi
metadata.dc.contributor.advisor: Chandra, Andy
Keywords: faktor;stres kerja;ojek online;factors;job stress;online ojek
Issue Date: 29-Sep-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198600184
Abstract: Faktor-faktor stres diutarakan oleh Sutherland dan Cooper (dalamWijayaningsih, 2014) yaitu Penilaian Kognitif, Pengalaman, Tuntutan, dan Pengaruh Interpersonal. Bagi setiap individu memiliki keunikan masing-masing dalam memproses suatu lingkup kehidupannya, ada yang menyimpulkan dengan positif dan ada juga menyimpulkan stimulus dengan negatif. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif dengan sample penelitian berjumlah 34 orang. Berdasarkan hasil uji coba skala Stres Kerja dari 36 aitem pernyataan, terdapat 5 aitem yang gugur karena skor validitas Corrected Item- Total Correlation < 0,300, yang berarti 31 aitem lainnya valid karena skor validitas Corrected Item- Total Correlation ≥ 0,300. Realibilitas skala faktor stres kerja memperoleh .807 dengan 36 aitem, dengan ketentuan nilai yang di isyaratkan (>0,70). Peneliti melakukan pengujian frekuentif faktor-faktor stres yang digunakan dengan hasil Analisa deskriptif frekuentif dari tiap-tiap faktor stres tersebut dapat diketahui dengan rumus p = × 100%. Berdasarkan hasil penelitian yang diperoleh bahwa hasil faktor analisis dari faktor stres dapat diketahui bagian tertinggi terdapat pada faktor pengaruh interpersonal sebesar 0,974, lalu di ikuti dengan faktor penilaian kognitif yang memiliki kontribusi sebesar 0,839 dan selanjutnya faktor pengalaman yang memiliki kontribusi sebesar 0,759 sedangkan yang terendah adalah faktor tuntutan sebesar 0.694. The stress factors expressed by Sutherland and Cooper (in Wijayaningsih, 2014) are Cognitive Assessment, Experience, Demands, and Interpersonal Influence. For each individual has their own uniqueness in processing a scope of life, some conclude positively and some conclude the stimulus negatively. This study uses a quantitative descriptive approach with a research sample of 34 people. Based on the results of the Job Stress scale trial of 36 statement items, there were 5 items that were canceled because the Corrected Item-Total Correlation validity score <0.300, which means that the other 31 items are valid because the Corrected Item-Total Correlation validity score ≥ 0.300. The reliability of the work stress factor scale obtained .807 with 36 items, with the required value provisions (>0.70). Researchers conducted frequency testing of stress factors used with the results of descriptive analysis of the frequency of each stress factor can be known by the formula p = f / N × 100%. Based on the research results obtained that the results of factor analysis of stress factors can be known the highest part is in the interpersonal influence factor of 0.974, then followed by the cognitive assessment factor which has a contribution of 0.839 and then the experience factor which has a contribution of 0.759 while the lowest is the demands factor of 0.694.
Description: 84 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21511
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198600184 - Fachrurozi Sagala - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.53 MBAdobe PDFView/Open
198600184 - Fachrurozi Sagala - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV657.24 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.