Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21962
Title: Hubungan antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Jenis Kelamin dengan Kesejahteraan Subjektif Siswa SMK di Tanjung Morawa
Other Titles: The Relationship between Peer Social Support and Gender Gender with the Subjective Well-being of Vocational School Students in Cape Morawa
Authors: Ritonga, Lijma Uliana
metadata.dc.contributor.advisor: Darmayanti, Nefi
Lubis, Suaidah
Keywords: Peer Social Support;Subjective Welfare;Gender;Dukungan Sosial Teman Sebaya;Kesejahteraan Subjektif;Jenis Kelamin
Issue Date: 3-Oct-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;211804044
Abstract: Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui hubungan dukungan sosial teman sebaya dan jenis kelamin dengan kesejahteraan subjektif siswa SMK di Tanjung Morawa. Dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif eksplanatif. Sampel sebanyak 192 berdasarkan teknik random sampling. Menggunakan skala kesejahteraan subjektif dan dukungan sosial teman sebaya. Hipotesis pertama diketahui bahwa koefisien determinasi (R square) dukungan sosial teman sebaya yang diperoleh dalam penelitian ini sebesar 0,932 maka terbukti bahwa ada hubungan yang signifikan dukungan sosial teman sebaya dengan kesejahteraan subjektif siswa. Hipotesis kedua diketahui hasil analisis statistik Anava yang ditunjukkan oleh koefisien perbedaan F sebesar 0.259 dengan p = 0.611 atau p > 0.05, rerata kesejahteraan subjektif siswa laki-laki adalah sebesar 95.78 dan rerata kesejahteraan subjektif siswa perempuan sebesar 97.23. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa baik siswa laki-laki ataupun perempuan tidak memiliki perbedaan pada kesejahteraan subjektif Berdasarkan hasil penelitian diharapkan pihak sekolah dapat meningkatkan kesejahteraan subjektif siswa dengan meningkatkan dukungan sosil teman sebaya siswa, melalui masuk ke komunitas yang dia inginkan, memberikan ruang untuk berbicara kepada teman, membuat acara curhat sekolah dan kegiatan lainnya. Siswa diharapkan dapat meningkatkan kesejahteraan subjektif dengan cara: ikut terlibat dalam acara curhat sekolah, mengomunikasikan perasaan-perasaan dan emosi-emosi dalam berbagai situasi seperti perasaan menyenangkan, mempunyai harapan-harapan yang positif dalam proses belajar, masuk ke komunitas yang dia inginkan. The aim of this research was to determine the corelations between peer social support and gender with the subjective well-being of vocational school students in Tanjung Morawa. This research uses an explanatory quantitative approach. The sample was 192 based on random sampling technique. Using a scale of subjective well-being and peer social support. The first hypothesis is that the coefficient of determination (R square) of peer social support obtained in this study is 0.932, so it is proven that there is a significant corelation between peer social support and students' subjective well-being. The second hypothesis is known from the results of Anava statistical analysis as shown by the F difference coefficient of 0.259 with p = 0.611 or p > 0.05, the average subjective well-being of male students is 95.78 and the average subjective wellbeing of female students is 97.23. Thus it can be concluded that both male and female students have no differences in subjective well-being Based on the research results, it is hoped that the school can improve students' subjective well-being by increasing the social support of students' peers, by joining the community they want, providing space to talk to friends, holding school chat events and other activities. Students are expected to be able to improve subjective well-being by: getting involved in school events, communicating feelings and emotions in various situations such as feeling pleasant, having positive hopes in the learning process, entering the community they want.
Description: 140 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/21962
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
211804044 - Lijma Uliana Ritonga - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography3.32 MBAdobe PDFView/Open
211804044 - Lijma Uliana Ritonga - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV483.35 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.