Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22078
Title: Perancangan Ulang Kemasan Kerupuk Jangek Cap Jam Gadang Bukit Tinggi dengan Metode Geneva Emotional Wheel (GEW)
Other Titles: Redesign of Jangek Cap Jam Gadang Bukit Tinggi Crackers Packaging using the Geneva Emotional Wheel (GEW) Method
Authors: Sinaga, Herdianto
metadata.dc.contributor.advisor: Haniza
Prasetyo, Healthy Aldriani
Keywords: geneva emotional wheel;kemasan kerupuk jangek;tutup kemasan;bentuk kemasan;label kemasan;jangek crackers packaging;packaging lid;packaging shape;packaging label
Issue Date: 6-Sep-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;188150056
Abstract: Kemasan digunakan oleh Cap Jam Gadang Bukit Tinggi adalah kemasan transparan polos, Kemasan yang seperti ini sudah sangat umum digunakan sehingga kerupuk Cap Jam Gadang Bukit Tinggi terlihat biasa dan tidak memiliki perbedaan dengan kerupuk lainnya Merancangan kemasan dengan mempertimbangkan emosi responden terhadap kemasan dengan metode Geneva Emotional Wheel.Menentukan tingkat kepentingan masing item yang mempengaruhi selera konsumen. Menghasikan spesifikasi kategori kemasan Geneva Emotional Wheel (GEW)bagian tutup kemasan mengalami kenaikan emosi positif yang semula 1,50 menjadi 3,62,emosi negatif mengalami penurunan yang semula 3,53 menjadi 1,35. bagian bentuk kemasan mengalami kenaikan emosi positif yang semula 1,51 menjadi 3,61,emosi negatif mengalami penurunan yang semula 3,52 menjadi 1,32. bagian label kemasan mengalami kenaikan emosi positif yang semula 1,54 menjadi 3,60.emosi negatif mengalami penurunan yang semula 3,52 menjadi 1,33. Berdasarkan dari hasil penelitian pada kemasan Kerupuk Jangek cap Jam Gadang Bukit Tinggi Emotion Wheel didapatkan perbedaan hasil emosi pada kemasan anatara sebelum dan sesudah dilakukannya perancangan. Emosi pada kemasan sebelum dilakukannya perancangan didapatkan dari semua Output nilai 1,52 pada emosi positif dan 3,52 pada emosi negatif. Sedangkan emosi pada kemasan setelah dilakukannya perancangan yaitu 3,61 pada emosi positif dan 1,33 pada emosi negatif. The packaging used by Cap Jam Gadang Bukit Tinggi is transparent packaging plain, packaging like this is very commonly used for crackers The Gadang Bukit Tinggi clock stamp looks ordinary and has no difference other crackers Design packaging with emotions in mind respondents to packaging using the Geneva Emotional method Wheel. Determines the level of importance of each item that influences taste consumer. Produce specifications for the Geneva Emotional Wheel packaging category (GEW) the packaging lid area experienced an increase in positive emotions which was originally 1.50 to 3.62, negative emotions decreased from 3.53 to 1.35. The packaging form section experienced an increase in positive emotions which was originally 1.51 to 3.61, negative emotions decreased from 3.52 to 1.32. The packaging label section experienced an increase in positive emotions from 1.54 to 3.60. Negative emotions decreased from 3.52 to 1.33. Based on the results of research on the packaging of Jam Gadang stamped Jangek Crackers Bukit Tinggi Emotion Wheel found differences in emotional results on packaging between before and after the design is carried out. Emotions on packaging Before the design was carried out, the value of 1.52 was obtained from all outputs positive emotions and 3.52 on negative emotions. Meanwhile, the emotions on the packaging after carried out the design, namely 3.61 for positive emotions and 1.33 for emotions negative.
Description: 104 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22078
Appears in Collections:SP - Industrial Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
188150056 - Herdianto Sinaga - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.96 MBAdobe PDFView/Open
188150056 - Herdianto Sinaga - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV363.11 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.