Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23431
Title: Penerapan Akuntansi Inflasi dalam Proses Pengambilan Keputusan Investasi (Suatu Tinjauan Teoritis)
Other Titles: Application of Inflation Accounting in the Investment Decision Making Process (A Theoretical Review)
Authors: Siregar, Ishak Sanosep
metadata.dc.contributor.advisor: Nainggolan, Karlonta
Keywords: akuntansi inflasi;pengambilan keputusan investasi;investment decision making
Issue Date: Sep-2004
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;008300189
Abstract: Perubahan tingkat harga merubah daya beli uang. Sejumlah uang yang pada suatu waktu dapat ditukarkan dengan barang atau jasa tertentu mungkin tidak mampu membeli barang atau jasa yang serupa di waktu-waktu yang lain. Perusahaan menggunakan satuan mata uang sebagai satuan penilai dalam mengukur, mengakui dan melaporkan kinerja, posisi keuangan dan perubahan posisi keuangannya; dan dengan basil pelaporan keuangan tersebut keadaan perusahaan dapat diketahui. Ini artinya perusahaan terkena dampak langsung dari perubahan tingkat harga. Hal ini telah lama disadari oleh banyak kalangan, terutama mereka yang bergelut di dunia usaha, akuntansi, dan pihak-pihak yang terkait dengan bidang ekonomi. Akuntansi mengkomunikasikan informasi mengenai perusahaan kepada pihak-pihak pengambil keputusan, dalam hal ini investor. Dasar penilaian historis telah memberikan sumbangan yang sangat besar terhadap perkembangan akutansi dengan keobjektifannya menilai peristiwa ekonomi berdasarkan nilai yang wujud pada saat peristiwa itu teijadi. Akan tetapi, harga suatu item yang berubah berarti juga merubah nilai yang melekat pada item tersebut, mengingat dia dinilai sesuai dengan harganya saat dia diberi nilai. Berdasarkan infonnasi yang penulis peroleh dari bahan-bahan bacaan, sampai saat ini dasar penilaian historis tidak dapat mewakilkan dampak dari perubahan tingkat harga. Changes in the price level change the purchasing power of money. An amount of money that at one time can be exchanged for certain goods or services may not be able to buy similar goods or services at other times. The Company uses currency units as a unit of assessment in measuring, recognizing and reporting its performance, financial position and changes in financial position; and with the results of this financial reporting the condition of the company can be known. This This means that the company is directly affected by changes in price levels. This has long been recognized by many groups, especially those involved in the world of business, accounting, and parties related to the economic sector. Accounting communicates information about the company to decision-making parties, in this case investors. The historical basis of assessment has made a huge contribution to the development of accounting with its objectivity in assessing economic events based on the value that existed when the event occurred. However, changing the price of an item also means changing the value attached to the item, considering that it is valued according to its price when it is valued. Based on information that the author obtained from reading materials, to date the historical assessment basis cannot represent the impact of changes in price levels.
Description: 62 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23431
Appears in Collections:SP - Accountancy

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
008300189 - Ishak Sanosep Siregar Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography4.97 MBAdobe PDFView/Open
008300189 - Ishak Sanosep Siregar Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV964.61 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.