Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23642
Title: Perbandingan Produktivitas Slipform Sp500 DBI dan Non DBI Pekerjaan Rigid Pavement pada Proyek Tol Tebing Tinggi - Indrapura
Other Titles: Comparison of Slipform Sp500 DBI and Non DBI Productivity for Rigid Pavement Work on the Tebing Tinggi Toll Project - Indrapura
Authors: Pratiwi, Nia
metadata.dc.contributor.advisor: Hermansyah
Keywords: jalan tol;rigid pavement;slipform SP500 DBI;tol road;rigid pavement
Issue Date: Mar-2024
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;228110002
Abstract: Proyek jalan tol Tebing Tinggi Indrapura mempunyai volume pekerjaan yang besar dan membutuhkan kecepatan serta hasil yang sempurna dalam setiap bagian pekerjaan sehingga membutuhkan alat-alat berat dan alat-alat berteknologi tinggi untuk menunjang hasil pekerjaan menjadi lebih efektif dan efisien. Alat berat sangat dibutuhkan untuk mendukung proses percepatan proyek, antara lain adalah Slipform Paver SP500 untuk mendukung produktivitas pekerjaan rigid pavement, selain itu ada pula Slipform Wirtgen SP500 DBI (Dowel Bar Insert) yang merupakan inovasi dari alat sebelumnya. Dowel bar inserter adalah bagian Proses penghamparan beton rigid yang menggunakan alat slipform paver namun Untuk mempercepat waktu pekerjaan, slipform paver ini dilengkapi dengan fitur Dowel Bar Inserter (DBI). Fitur DBI ini digunakan untuk pemasangan besi dowel pada batas segmen rigid dengan arah melintang. Dengan fitur ini, maka pemasangan besi dowel bisa menjadi lebih cepat, presisi, dan secara umum bisa mempercepat proses pekerjaan perkerasan rigid beton dengan mutu yang lebih baik. Slipform SP500 non DBI membutuhkan waktu 11 jam dalam produktivitas rigid pavement sementara Slipform Wirtgen SP500 DBI membutuhkan waktu hanya 8 jam dengan produktivitas yang sama yaitu dengan Panjang 290 m dan lebar 6,45 serta volume 1870,5m3 pada STA 95+055 – 95+345 L2 dan R2 untuk Slipform SP500 DBI lebih efektif 27,283% . Toll Tebing Tinggi Indrapura toll road project has a large volume of work and requires speed and perfect results in every part of the work, so it requires heavy equipment and high-tech tools to support the work results to be more effective and efficient. Heavy equipment is really needed to support the project acceleration process, including the Slipform Paver SP500 to support the productivity of rigid pavement work, apart from that there is also the Slipform Wirtgen SP500 DBI (Dowel Bar Insert) which is an innovation from previous tools. Dowel bar inserter is part of the rigid concrete spreading process that uses a slipform paver tool, but to speed up work time, this slipform paver is equipped with a Dowel Bar Inserter (DBI) feature. This DBI feature is used for installing iron dowels at rigid segment boundaries in the transverse direction. With this feature, the installation of iron dowels can be faster, more precise, and in general can speed up the rigid concrete pavement work process with better quality. Slipform SP500 non DBI takes 11 hours in rigid pavement productivity while Slipform Wirtgen SP500 DBI takes only 8 hours with the same productivity, namely with a length of 290 m and a width of 6.45 and a volume of 1870.5m3 at STA 95+055 – 95+345 L2 and R2 for Slipform SP500 DBI are 27.283% more effective.
Description: 66 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23642
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
228110002 - Nia Pratiwi Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.85 MBAdobe PDFView/Open
228110002 - Nia Pratiwi Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV391.45 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.