Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24554
Title: Pengelompokkan Siswa yang Berprestasi Menggunakan Metode Fuzzy C-Means (Studi Kasus: SD Negeri 173129 Pagarsinondi)
Other Titles: Grouping Achieving Students Using the Fuzzy C-Means Method (Case Study: SD Negeri 173129 Pagarsinondi)
Authors: Hutagalung, Jecksond
metadata.dc.contributor.advisor: Susilawati
Keywords: pengelompokan siswa;berprestasi;fuzzy c-means;studenta grouping;achievers
Issue Date: 22-Mar-2024
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;198160077
Abstract: Proses belajar mengajar adalah sebuah proses interaksi antara siswa dengan guru atau siswa dengan lingkungannya, yang mengarah pada perubahan perilaku, sehingga memberikan pengalaman baik pengetahuan, sikap dan keterampilan. Pendidikan merupakan upaya menciptakan suasana belajar dan proses pembelajaran yang memungkinkan peserta didik secara aktif mengembangkan potensi dirinya dan secara sadar menumbuh kembangkan kekuatan spiritual keagamaan, kepribadian, akhlak mulia, kecerdasan, pengendalian diri serta keterampilan yang diperlukan dirinya, masyarakat, bangsa dan negara. Penilaian hasil belajar seperti yang termaksuk dalam adalah proses pengumpulan dan pengolahan informasi untuk menggambarkan hasil belajar siswa yang salah satu tujuannya untuk mengetahui tingkat capaian hasil belajar. Melalui proses tersebut dapat diukur capaian kemampuan, pengetahuan dan pemahaman terhadap materi pembelajaran di sekolah yang disebut dengan prestasi belajar. Merupakan metode yang digunakan dalam perhitungan ini menentukan cluster optimal dalam suatu vektor yang didasarkan pada jarak Euclidean. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penggunaan metode Fuzzy C-Means dalam konteks pengelompokan siswa yang berprestasi di lingkungan pendidikan. Hasil dari pengelompokkan menggunakan Fuzzy C-means pada pengelompokan siswa semester genap mendapatkan 26 siswa yang berprestasi sedangkan pada semester ganjil mendapatkan 21 siswa yang berprestasi. The teaching and learning process is a process of interaction between students and students teachers or students with their environment, which leads to changes in behavior, thus providing good experience in knowledge, attitudes and skills. Education is an effort to create a learning atmosphere and process learning that allows students to actively develop potential and consciously develop spiritual power religion, personality, noble character, intelligence, self-control as well as skills needed by himself, society, nation and state. Evaluation learning outcomes as included in the process of collecting and processing information to describe one student's learning outcomes The aim is to determine the level of achievement of learning outcomes. Through this process can measure the achievement of abilities, knowledge and understanding of the material learning at school is called learning achievement. It's a method used in this calculation determines the optimal cluster in a vector based on Euclidean distance. This research aims to analyze the use of the Fuzzy C-Means method in the context of clustering students who excel in the educational environment. Results of grouping using Fuzzy C-means in grouping even semester students got 26 students who excelled in the odd semester got 21 students who excelled.
Description: 62 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24554
Appears in Collections:SP - Informatic Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198160077 - Jecksond Hutagalung - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.42 MBAdobe PDFView/Open
198160077 - Jecksond Hutagalung - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV782.84 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.