Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26448
Title: Hiperrealitas Simulakra Pengguna Instagram Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Medan Area
Other Titles: Simulacra Hyperreality of Instagram Users, Communication Science Students, Medan Area University
Authors: Wati, Lili Ira
metadata.dc.contributor.advisor: Hidayat, Taufik Wal
Auza, Ara
Keywords: hiperrealitas;simulakra;instagram;hyperreality;simulacra
Issue Date: 28-Aug-2024
Publisher: UNIVERSITAS MEDAN AREA
Series/Report no.: NPM;198530095
Abstract: Hiperrealitas adalah konsep di mana realitas artifisial yang diciptakan melalui teknologi simulasi tampak lebih nyata daripada realitas yang sebenarnya. kondisi hiperrealitas, citra, kepalsuan, dan rumor sering dianggap sebagai kenyataan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk hiperrealitas simulakra dan faktor-faktor apa saja yang memengaruhi perilaku pengguna instagram mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Medan Area Stambuk 2019-2020. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif, dengan melibatkan lima informan dan teknik analisis data berdasarkan konsep Miles dan Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bentuk hiperrealitas simulakra pengguna Instagram mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Medan Area Stambuk 2019-2020 adalah hunting, foto konten, editing konten dan review konten. Dengan proses hiperrealitas melibatkan refleksi, penyembunyian, dan pembalikan realitas dasar, menciptakan tanda yang berbeda dari diri sebenarnya. Faktor-faktor yang memengaruhi hiperrealitas simulakra yakni followers, enggagement, dan variasi konten. Hyperreality is a concept where artificial reality created through simulation technology appears more real than actual reality. In a state of hyperreality, images, falsehoods, and rumors are often perceived as reality. This research aims to identify the forms of simulacra hyperreality and the factors influencing Instagram users' behavior among Communication Science students of Universitas Medan Area, cohorts 2019-2020. The method used is descriptive qualitative, involving five informants and employing data analysis techniques based on Miles and Huberman's concept. The research findings indicate that the forms of simulacra hyperreality among Instagram users in this student group include hunting for content, photo creation, content editing, and content reviews. The process of hyperreality involves reflection, concealment, and inversion of basic reality, creating signs that differ from the true self. The factors influencing simulacra hyperreality include followers, engagement, and content variation.
Description: 94 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/26448
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198530095 - Lili Ira Wati - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Bibliography801.96 kBAdobe PDFView/Open
198530095 - Lili Ira Wati - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV501.84 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.