Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/689
Title: Evaluasi Perubahan Arus Lalu Lintas Di Kota Medan (Study Kasus)
Authors: Sianturi, Afrianto. H
Keywords: Capacity;Density and Regulation of Traffic Flow
Issue Date: 21-Apr-2012
Abstract: The traffic volume in Medan is increase for each year caused by the increasing of the number of vehicles ownership. The traffic jam on the intersection of Jl. Raden Saleh-Jl. Balaikota and Jl. Putri Hijau-Jl. Perintis Kemerdekaan is one of impact of the higher growth of traffic volume and the traffic system has not yet functioned effectively. By consideration of road geometric condition, traffic volume, peripheral effect and the condition of the intersection as the commercial area, it take efforts to handle the problem by change the traffic flow. This research was conducted by field survey to get the primary and secondary data that processed as evaluation to the change of traffic flow using cross road and intersection analysis. The planning using Indonesia Road Capacity Manual (MKJI) 1997 to process the traffic data. The traffic data is collected by calculate the number of vehicles on the road during 3 days on peak hour and presented in the form of table of vehicles data and the condition of cross road caused by the traffic flow will be analyzed. Based on the results of analysis it concluded that intersection of Jl. Raden Saleh-Jl. Balaikota and Jl. Putri Hijau-Jl. Perintis Kemerdekaan has the higher value of saturation degree, in which this value higher that standard saturation degree suggested by MKJI 1997 for DS = 0,75. Based on the results analysis of the change of traffic flow, it has not yet get optimum results. The change of traffic flow is the change of two way direction to be on way direction and the change of vehicles flow
Description: Volume lalulintas Kota Medan mengalami peningkatan setiap tahunnya yang diakibatkan bertambahnya jumlah kepemilikan kendaraan. Kemacetan pada persimpangan Jl. Raden Saleh – Jl. Balaikota dan di Jl. Putri Hijau – Jl. Perintis Kemerdekaan merupakan salah satu dampak dari pertumbuhan lalu lintas yang cukup tinggi dan belum berfungsinya sistem lalulintas secara baik. Dengan memperhatikan kondisi geometri jalan, volume arus lalulintas, hambatan samping dan lingkungan simpang yang merupakan daerah komersil, maka dicoba untuk mengatasi dengan melakukan perubahan arus lalulintas. Cara penelitian yang dilakukan adalah dengan melakukan survey dilapangan untuk mendapatkan data primer maupu data sekunder yang kemudian diolah sebagai evaluasi terhadap perubahan arus lalulintas dengan menggunakan analisis simpang. Perencanaan menggunakan acuan Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI) 1997 untuk mengolah data lalu lintas. Data lalulintas diperoleh dari pencacahan jumlah kendaraan dilapangan yang dilakukan selama 3 hari pada jam sibuk/puncak dan disajikan dalam bentuk tabel data kendaraan dan kemudian perilaku simpang akibat perubahan arus dapat di analisis. Dari hasil analisis dapat disimpulkan bahwa persimpangan pada Jl. Raden Saleh – Jl. Balaikota dan Jl. Putri Hijau – Jl. Perintis Kemerdekaan memiliki nilai Derajat Kejenuhan (DS) yang sangat tinggi, nilai ini jauh dari nilai derajat kejenuhan yang disarankan oleh MKJI 1997 yaitu DS = 0,75 , berdasarkan hasil analisis terhadap perubahan arus lalulintas sebenarnya belum mendapatkan hasil yang optimal. Perubahan arus yang dilakukan berupa perubahan arus dua arah menjadi satu arah dan perubahan arus kendaraan
URI: https://repositori.uma.ac.id/123456789/689
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
098110019_file1.pdfCover236.6 kBAdobe PDFView/Open
098110019_file2.pdfAbstract222.38 kBAdobe PDFView/Open
098110019_file3.pdfIntroduction246.59 kBAdobe PDFView/Open
098110019_file4.pdfChapter I228.18 kBAdobe PDFView/Open
098110019_file5.pdfChapter II388.6 kBAdobe PDFView/Open
098110019_file6.pdfChapter III298.25 kBAdobe PDFView/Open
098110019_file8.pdfReference6.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.