Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8568
Title: Hubungan antara Persepsi Gaya Mengajar Guru dalam Pembelajaran Fisika dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI IPA di SMA Negeri 7 Medan
Authors: Marupa P, Dima
metadata.dc.contributor.advisor: Wahyuni, Sri
Siregar, Farida Hanum
Keywords: learning motivation;perception of teaching style;motivasi belajar;persepsi gaya mengajar
Issue Date: 27-Nov-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to determine the relationship between perceptions of teacher teaching styles with learning motivation in Physics Class XI Ipa Sma N 7 Medan. The method used in this research is quantitative research method. Subjects in this study were students of class XI Ipa2 and class XI Ipa3. The hypothesis proposed in this research is a positive correlation between the perception of teaching style of teachers in physics learning with the motivation of studying class XI students in SMA Negeri 7 Medan. This research uses cluster sampling technique in research sampling. The research data was obtained by using two scales, namely learning motivation scale and perception scale of teaching style. Reliability of learning motivation scale is 0.880 from 40 items and the reliability of perception scale of teaching style is 0.941 from 32 items. The second reliability is obtained by using the Cronbach Alpha technique of the spss program. The data in this research is analyzed by using Pearson Product Moment correlation technique with spss program. The correlation coefficient value obtained is 0.618 with a significant value of 0.000 (<0.050). Another result obtained from this study is that the learning motivation is high with the average empirical value obtained is 107.26 while the perception of teaching style is high also with the average empirical value obtained 89.14. From the results of this study, the proposed hypothesis is accepted. besides that as for contribution of perception of teaching style to motivation learn equal to 38,2%, this mean there are many other factors influencing perception of teaching style.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara persepsi gaya mengajar guru dengan motivasi belajar Dalam Pembelajaran Fisika Kelas XI Ipa Sma N 7 Medan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kuantitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI Ipa2 dan kelas XI Ipa3. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini adalah adanya hubungan positif antara persepsi gaya mengajar guru dalam pembelajaran fisika dengan motivasi belajar siswa kelas XI di SMA Negeri 7 Medan. Penelitian ini meggunakan teknik cluster sampling dalam pengambilan sampel penelitian. Data penelitian diperoleh dengan menggunakan dua skala yaitu Skala motivasi belajar dan Skala persepsi gaya mengajar. Reliabilitas skala motivasi belajar adalah 0,880 dari 40 item dan reliabilitas skala persepsi gaya mengajar adalah 0,941 dari 32 item. Reliabilitas Kedua diperoleh dengan menggunakan teknik Alpha Cronbach dari program spss. Data dalam penelitian ini dianalisis dengan menggunakan teknik korelasi Product Moment Pearson dengan program spss. Nilai koefisien korelasi yang diperoleh adalah 0,618 dengan nilai signifikan sebesar 0,000 (<0,050). Hasil lain yang diperoleh dari penelitian ini adalah bahwa motivasi belajar tergolong tinggi dengan nilai rata-rata empirik yang diperoleh yaitu 107,26 sedangkan persepsi gaya mengajar tergolong tinggi juga dengan nilai rata-rata empirik yang diperoleh 89,14. Dari hasil penelitian ini, maka hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima. selain itu adapun sumbangan persepsi gaya mengajar terhadap motivasi belajar sebesar 38,2%, hal ini berarti masih banyak faktor lain yang mempengaruhi persepsi gaya mengajar.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8568
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600100.pdfFulltext1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.