Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8785
Title: Mengembangkan Karakter Anak dalam Menaati Peraturan dan Kemauan Kerjasama Melalui Permainan Sirkuit pada Anak Taman Kanak-Kanak Al Ihsan Medan
Authors: Muchtar, Martini
metadata.dc.contributor.advisor: Milfayetty, Sri
Siregar, Nurmaida Irawani
Keywords: karakter anak;peraturan kerjasama;kemauan kerjasama;permainan sirkuit;taman kanak-kanak
Issue Date: 20-Nov-2012
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This research aims to: (1) find out how to improve children character in obeying the rules through circuit games, (2) to develop children character in working together through circuit games. The problems in the research are: first, can the circuit game develop children character in obeying the rules? and second, can the circuit gam develop children character in working together?. The data source in the research is the kindergarten teachers and student of TK A (Kindergarten A) Al Ihsan Medan. The method in the research is the kuantitatif method with t-test technique, and to achieve trust level the research uses triangulation and auditing. The research shows: first, there is an effect pf circuit game to character development in obeying the rules; to improve children character the rules (t=7,492, p>0,05). Second, there is an effect of circuit game in working together through the game (t=20,942, p<0,05): (1) crawl on fastening which encircles; (2) jumping across to the abstruct (3) jumping together; (4) removing things stp by step; (5) taking the balls in the basket; (6) to immerse of the foam in the water; (7) painting together; (8) walking through the bridge.
Description: Masalah dalam penelitian ini adalah pertama apakah permainan sirkuit dapat meningkatkan karakter anak dalam menaati peraturan, dan kedua adalah apakah permainan sirkuit dapat meningkatkan karakter anak dalam bekerjasama. Sumber data dalam penelitian ini adalah guru dan anak TK Kelompok A TK Al Ihsan Medan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan tekhnik uji-t. Untuk membina kepercayaan digunakan triangulasi dan auditing. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: pertama ada pengaruh permainan sirkuit terhadap pengembangan karakter anak dalam menaati peraturan (t=7,492, p<0,05); kedua, ada pengaruh permainan sirkuit terhadap pengembagan karakter anak dalam bekerjasama melalui permainan (t=20,942, p<0,05); (1) permainan merangkak dalam simpai; (2)permainan meloncat melalui rintangan; (3) permainan melompat bersama-sama; (4) permainan memindahkan benda secara estafet; (5) permainan mengambil bola dalam ember; (6) permainan mencelupkan busa ke dalam air; (7) permainan melukis bersama; (8) permainan meniti di papan titian.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8785
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
101804013.pdfFulltext1.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.