Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9043
Title: Hubungan Pelayanan Paramedis Dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap Yang Menggunakan Jamkesda Di RSUD Dr. Pirngadi Medan
Authors: Yennisa, Ola
metadata.dc.contributor.advisor: Wahyuni, Nini Sri
Alfita, Laili
Keywords: Paramedic Services , Inpatient Patient Satisfaction;Pelayanan Parrunedis, Kepuasan Pasien Rawat Inap
Issue Date: May-2014
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to determine the re/attonship paramedic services with patient satisfaction in hospitals that use Jamkesda Dr. J>imgadi Medan; The method used in this study is quantitative methods . The subjects were inpatients in hospitals that use Jamkesda Dr. Pimgadi Medan, which has been hospitalized at least 3 days and at least 22 years old totaled 87 people. The scale used is the scale of paramedic services by Anwar (1996) amounting to 53 item, while the scale of patient satisfaction according to Lopez (1994 ), amounting to 79 item, Scale reliability rbt= 0.822 paramedic services , the reliability of patient satisfaction scale rbt = 0.862 . Data analysis techniques used in this study are product moment correlation analysis technique used to analyze the relationship between the independent variable and one independent variable . By using SPSS version 18. 0 . The results of analysis show that there is a sigriificant positive relationship between the Paramedic Care Inpatient Satisfaction, where rxy = 0.691 ; p = 0.000 < 0.010 . Another result obtained from this study paramedic services is high because the average empirical value obtained is 156 264 greater than the average value of the hypothetical is 13.500 , while patient satisfaction is high becaus.e the average empirical value obtained is 229.885 more greater than the average value is 197.500 with a hypothetical difference exceeding the value of the magriitude of the SD or SB 20.351 . From these results , the hypothesis is accepted
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan petayanan paramedis dengan kepuasan pasien rawat inap yang menggunakan Jamkesda di RSUD Dr. Pirngadi Medan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Subjek penelitian ini adalah pasien rawat inap yang menggunakan Jamkesda di RSUD Dr. Pirngadi Medan, dimana telah dirawat inap minimal 3 hari dan berusia minimal 22 tahun berjumlah 87 orang. Skala yang digunakan- adalah skala pelayanan paramedis menurut Azwar ( 1996} yang berjumlah 53 aitem, sedangkan skala kepuasan pasien rawat inap menurut Lopez (1994) yang berjumlah 79 aitem. Reliabilitas skala pelayanan paramedis fbt = 0.822, reliabilitas skala kepuasan pasien rawat inap fbt = 0.862. Teknik analisi data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik analisis korelasi Product Moment digunakan untuk menganalisis hubungan antara satu variabel bebas dengan satu variabel terikat. Dengan menggunakan SPSS versi 18.0-. Has-il analisis­ diketahui bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan antara Pelayanan Paramedis dengan Kepuasan Pasien Rawat lnap, dimana rxy = 0.691 ; p= 0.000 < 0.010. Hasil lain yang diperoleh dari penelitian ini peJayanan paramedis tergolong tinggi sebab nilai ratarata empirik yang diperoleh yaitu 156.264 lebih besar dari nilai rata-rata hipotetik yaitu l 32.500, sedangkan kepuasan pasien rawat inap tergolong tinggi sebab nilai rata-rata empirik yang diperoleh yaitu 229.885 lebih besar dari nilai rata-rata hipotetik yaitu 197.500 dengan selisih yang melebihi nilai SD atau SB yang besarnya 20.351. Dari basil penelitian ini, maka hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9043
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108600203_Ola Yennisa.pdfFulltext6.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.