Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/952
Title: | Harga Diri dan Perilaku Asertif Siswa Korban Bullying Ditinjau Dari Gender di SD Harapan 1 Medan |
Authors: | Novarini |
Keywords: | Korban Bullying;Harga Diri;Perilaku Asertif;Gender |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Abstract: | This study aimed to see differences in self-esteem and assertive behavior of students bullied in terms of gender. The number of subjects used in this study were 149 students at SD Harapan 1 Medan. The hypothesis of this study, namely a). There are differences in self-esteem of students bullied in terms of gender in SD Harapan 1 Medan. b). There are differences in the behavior of the student victims of bullying assertive in terms of gender in SD Harapan 1 Medan. The results of the analysis using Analysis of Variance techniques obtained results: a). There are differences in self-esteem is very significant in terms of gender, with F = 59.565; p = 0.000. Thus, the hypothesis there is a difference in terms of gender self-esteem, are accepted. It is known that male students have higher self-esteem than female students. b). There are differences in assertive behavior is very significant in terms of gender, with F = 28.625; p = 0.000. Thus, the hypothesis there is a difference of assertive behavior in terms of gender, are accepted. From this research it is known that boys have a higher assertive behavior than girls c). It is known that self-esteem and assertive behavior of the students in SD Harapan 1 Medan in general, both boys and girls belonging to the category of being, because the average empirical value with the average value of a hypothetical dispute not exceed SD numbers. |
Description: | Penelitian ini bertujuan untuk melihat perbedaan harga diri dan perilaku asertif siswa korban bullying ditinjau dari gender. Jumlah subjek yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 149 orang siswa SD Harapan 1 Medan. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini, yaitu a). Terdapat perbedaan harga diri siswa korban bullying ditinjau dari gender di Sekolah Dasar Harapan 1 Medan. b). Terdapat perbedaan perilaku asertif siswa korban bullying ditinjau dari gender di Sekolah Dasar Harapan 1 Medan. Hasil analisis yang menggunakan teknik Analisis Varians diperoleh hasil: a). Terdapat perbedaan harga diri yang sangat signifikan ditinjau dari gender, dengan F = 59,565 ; p = 0,000. Dengan demikian maka hipotesis yang berbunyi ada perbedaan harga diri ditinjau dari gender, dinyatakan diterima. Diketahui bahwa siswa laki-laki memiliki harga diri yang lebih tinggi dibandingkan dengan siswa perempuan. b). Terdapat perbedaan perilaku asertif yang sangat signifikan ditinjau dari gender, dengan F = 28,625 ; p = 0,000. Dengan demikian maka hipotesis yang berbunyi ada perbedaan perilaku asertif ditinjau dari gender, dinyatakan diterima. Dari penelitian ini diketahui bahwa anak laki-laki memiliki perilaku asertif yang lebih tinggi daripada anak perempuan c). Diketahui bahwa harga diri dan perilaku asertif yang dimiliki siswa SD Harapan 1 Medan pada umumnya, baik anak laki-laki maupun anak perempuan tergolong pada kategori sedang, sebab nilai rata-rata empirik dengan nilai rata-rata hipotetik tidak berselisih melebihi bilangan SD. |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/123456789/952 |
Appears in Collections: | MT - Master of Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1118040029_file 1.pdf | Cover | 91.43 kB | Adobe PDF | View/Open |
1118040029_file 2.pdf | Abstract | 44.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
1118040029_file 3.pdf | Introduction | 60.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
1118040029_file 4.pdf | Chapter I | 120.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
1118040029_file 5.pdf | Chapter II | 289.31 kB | Adobe PDF | View/Open |
1118040029_file 6.pdf | Chapter III | 148.03 kB | Adobe PDF | View/Open |
1118040029_file 8.pdf | Reference | 172.88 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.