Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11184
Title: Evaluasi Geometrik Jalan Pada Tikungan Laowomaru
Authors: Gea, Andi Sofyan
metadata.dc.contributor.advisor: Lubis, Marwan
Rangkuti, Nuril Mahda
Keywords: geometrik jalan;tikungan;alinyemen horizontal;geometric path;bend;horizontal alignment
Issue Date: 2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;148110023
Abstract: Roads function as an important connecting infrastructure to support the development process and balance each region. The way to Pollen Binaka, Gunungsitoli City is a road that connects municipal districts in the Nias islands. On the Pelud Binaka road section, the road condition is a straight road and there are several sharp turns so that it is very uncomfortable when the road users who pass it pass it. For this reason, it needs to be evaluated by planning the Horizontal alignment using Bina Marga standards. Horizontal alignment is the projection of the road axis in the horizontal plane. Data collection is done by taking primary data and secondary data. From the calculation of the horizontal alignment of existing field data on bend I and bend II with the speed of Vr = 70 km / h, the radius on bend I is Rc = 77.466, the value L = 170 >2 TS = 114.47 (Not ok) and the radius on bend II is Rc = 95.541 m also obtained a value of L = 170> 2 TS = 118,278 (Not ok), so that the two bends do not meet Bina Marga standards in planning the geometric highway on bends. With the results of horizontal alignment planning on bend I and bend II with the plan speed Vr = 70 km / h and the planned radius of Rc = 318 m obtained a valueL <2 Ts, and relative ramps of 0.43%, then horizontal alignment planning in bends I and II have met Bina Marga standards and are feasible to use so that security, comfort and smoothness can beachieved in traffic.
Description: Jalan berfungsi sebagai infrastruktur penghubung penting untuk mendukung proses pembangunan dan membuat keseimbangan setiap daerah. Jalan Pelud Binaka, Kota Gunungsitoli merupakan jalan yang menghubungkan antar kabupaten kota di kepulauan Nias. Pada ruas jalan Pelud Binaka, kondisi jalan tersebut merupakan jalan lurus dan terdapat beberapa tikungan tajam sehingga sangat tidak nyaman bila dilalui pengguna jalan yang melintasinya. Untuk itu perlu di evaluasi dengan merencanakan alinyemen Horizontal menggunakan standar Bina Marga. Alinyemen horizontal adalah proyeksi sumbu jalan pada bidang horizontal. Pengumpulan data dilakukan dengan mengambil data primer dan data sekunder. Dari hasil perhitungan alinyemen horizontal data lapangan existing pada tikungan I dan tikungan II dengan kecepatan Vr = 70 km/jam, jari-jari pada tikungan I sebesar Rc = 77,466 didapat nilai L = 170 > 2 TS = 114,47 (Tidak ok) dan jari-jari pada tikungan II sebesa rRc = 95,541 m juga didapat nilai L = 170 > 2 TS = 118,278 (Tidak ok), sehinnga kedua tikungan tersebut tidak memenuhi standar Bina Marga dalam perencanaan geometrik jalan raya pada tikungan. Dengan hasil perencanaan alinyemen horizontal pada tikungan I dan tikungan II0 dengan kecepatan rencana Vr = 70 km/jam dan jari-jari yang direncanakan sebesar Rc = 318 m didapat nilai L < 2 Ts, dan landai relatif sebesar 0,43 %, maka perencanaan alinyemen horizontal pada tikungan I dan II telah memenuhi standar Bina Marga serta layak untuk digunakan sehingga dapat tercapai keamanan, kenyamanan, dan kelancaran dalam berlalu-lintas.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11184
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
148110023 - Andi Sofyan Gea - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Bibliography3.82 MBAdobe PDFView/Open
148110023 - Andi Sofyan Gea - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
chapter IV545.25 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.