Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11319
Title: Pengaruh Variasi Celah Busi dan Jenis Busi Terhadap Performa dan Emisi Gas Buang pada Mobil Bensin System Injeksi
Authors: Kurniawan, Riki
metadata.dc.contributor.advisor: Ibrahim, Husin
Idris, Muhammad
Keywords: variasi celah busi;jenis busi;performa mesin;emisi gas buang;machine performance;exhaust gas emissions
Issue Date: 12-Oct-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;148130004
Abstract: The mechanism of gasoline fuel motorcycle is utilizing the energy of heat gas from the combustion process in the cylinder which functions to be the working fluid and change to be energy or heat energy. It is one of the most important parts of the 4 strokes motor. To maximizing the gasoline motor performance, it needed to conduct a checking on the spark plug and notice the gap in the spark plug of the vehicle. The aims of the study were to find out the influence of the spark plug gap variations and spark plug types towards the performance and exhaust gas emissions on the gasoline car injection system. The method used in the study was the experiment method which is quantitative research, namely clearly explaining the experiment results in the laboratory towards the testing tools, and then the data analyzed using the statistics. The data collecting was obtained from the Pertalite fuel consumption measurement, the stress in the cylinder, and exhaust gas emissions on the type G15A machine using standard spark plug, double branch spark plugs, and four branch spark plugs. There were 3 types of different spark plugs by the measure of 0.70 mm, 0.80 mm, 0.90 mm; by machine rotary of 1000 rpm, 1500 rpm, 2000 rpm, 2500 rpm, 3000 rpm, 3500 rpm using Pertalite fuel for 5 minutes and 3 times repetition. To sum up, there was a significant influence of the variations in spark plug settings and spark plug types towards the performance and exhaust gas emissions on the G15A machine in the study.
Description: Mekanisme pada motor bakar bensin adalah pemanfaatan energi dari gas panas hasil proses pembakaran yang terjadi di dalam selinder berfungsi menjadi fluida kerja dan merubah menjadi tenaga atau energi panas. Salah satu bagian terpenting dari motor 4 langkah. Untuk memaksimalkan kembali kerja motor bensin bisa melakukan pengecekan pada busi dan jenis busi kendaraan juga bisa membersihkan permukaan pada busi dan melihat kerenggangan pada busi kendaraan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh variasi celah busi dan jenis busi terhadap performa dan emisi gas buang pada mobil bensin system injeksi. Pada penelitian ini, metode yang digunakan adalah metode eksperimen dan merupakan penelitian kuantitatif, yaitu memaparkan secara jelas hasil eksperimen di laboratorium terhadap benda uji, kemudian analisis datanya menggunakan angka – angka. Pengambilan data penelitian ini dihasilkan dari pengukuran konsumsi bahan bakar pertailte, tekanan dalam silinder, dan emisi gas buang pada mesin type G15A menggunakan busi standart, busi cabang ganda, dan busi cabang empat. variasi dari 3 jenis busi yang berbeda dengan ukuran 0.70 mm, 0.80 mm, 0.90 mm, pada putaran mesin 1000 rpm, 1500 rpm, 2000 rpm, 2500 rpm, 3000 rpm, 3500 rpm dengan bahan bakar pertailte selama 5 menit dan sebanyak 3 kali pengulangan. Kesimpulan dari hasil penelitian ini terdapat pengaruh signifikan dari variasi penyetelan busi dan jenis busi terhadap performa mesin dan emisi gas buang pada mesin G15A.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11319
Appears in Collections:SP - Mechanical Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
148130004 - Riki Kurniawan - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Biblioghraphy1.89 MBAdobe PDFView/Open
148130004 - Riki Kurniawan - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.15 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.