Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19752
Title: | Peranan Pemerintah Desa dalam Mendukungpemberdayaan Anak-anak Berbasis Rumah Belajar Sebagai Upaya Peningkatan Sumber Daya Manusia di Desa Ononamolo Talafu Kabupaten Nias |
Other Titles: | The Role of the Village Government in Supporting Home-Based Learning Empowerment as an Effort to Increase Human Resources in Ononamolo Talafu Village, Nias District |
Authors: | Andriyani, Lia |
metadata.dc.contributor.advisor: | Batubara, Beby Masitho Lubis, Khairunnisa |
Keywords: | peranan;pemerintah desa;pemberdayaan;anak;role;village government;empowerment;children |
Issue Date: | 20-Mar-2023 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;198520036 |
Abstract: | Pemerintah Desa merupakan lembaga pemerintah yang mengayomi danmengatur masyarakat dalam wilayah tertentu seperti terdapat dalam Undang-Undang Nomor 6 Tahun 2014 tentang desa.Peran pemerintah desa dalam mendukung pemberdayaan anak-anak merupakan salah satu bentuk pencapaian kesejahteraan masyarakat. Berdasarkan hal tersebut,peneliti terdorong untuk mencoba menggambarkan dan menjelaskan peranan pemerintah desa dalam pemberdayaan anak-anak di Desa Ononamolo Talafu Kabupaten Nias. Tujuan adanya penelitian ini yang pertama adalah untuk mengetahui bagaimana peranan Pemerintah Desa dalam mendukung pemberdayaan anak-anak berbasis rumah belajar. Kedua, untuk mengetahui faktor pendukung dalam proses pemberdayaan anak-anak melalui rumah belajar. Teori yang diambil dalam penelitian adalah teori Peranan dari Mintzberg (1989) yaitu peranan antarperibadi, peranan yang berhubungan dengan informasi dan peranan pengambilan keputusan. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan tujuan utama untuk mendeskriptifkan atau melukiskan secara detail mengenai peranan pemerintah desa dalam mendukung pemberdayaanpada proses pelaksanaan pemberdayaan terhadap masyarakat sehingga dapat memberikan peran/kontribusi sesuai yang diharapakan. Teknik pegumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Kesimpulan yang dapat di ambil dari hasil penelitian ini bahwa peranan pemerintah desa sangat berpengaruh dalam mendukung pemberdayaan anak-anak berbasis rumah belajar. Village government is a government institution that protects and regulates communities in certain areas as contained in Law Number 6 of 2014 concerning villages. The role of the village government in supporting the empowerment of children is a form of achieving community welfare. Based on this, researchers are motivated to try to describe and explain the role of the village government in empowering children in Ononamolo Talafu Village, Nias Regency. The first purpose of this research is to find out the role of the Village Government in supporting the empowerment of home-based learning children. Second, to find out the supporting factors in the process of empowering children through learning houses. The theory taken in this study is Mintzberg's (1989) role theory, namely interpersonal roles, information-related roles and decision-making roles. This research is a qualitative research with the main objective to describe or describe in detail the role of the village government in supporting empowerment in the process of implementing community empowerment so that it can provide the expected role/contribution. Data collection techniques used were observation, interviews and documentation. The conclusion that can be drawn from the results of this study is that the role of the village government is very influential in supporting the empowerment of home-based learning children. |
Description: | 90 Halaman |
URI: | https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19752 |
Appears in Collections: | SP - Public Administration |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
198520036 - Lia Andriyani - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 1.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
198520036 - Lia Andriyani - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 522.44 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.