Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/25681
Title: Optimalisasi Kinerja Pegawai Kantor Catatan Sipil dalam Pelayanan Publik pada Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Dairi Sumatera Utara
Other Titles: Optimizing the Performance of Civil Registry Office Employees in Public Services at the Population and Civil Registry Service of Dairi Regency, North Sumatra
Authors: Manik, Doni Rahman
metadata.dc.contributor.advisor: Muda, Indra
Batubara, Beby Mashito
Keywords: optimalisasi;kinerja;pegawai/pelayanan kantor catatan sipil;pelayanan publik;dinas kependudukan dan catatn sipil;optimization;performance;civil registry office employees;public service;population and civil registration office
Issue Date: 30-Aug-2024
Publisher: UNIVERSITAS MEDAN AREA
Series/Report no.: NPM;198520157
Abstract: Optimalisasi adalah sebuah proses, cara dan perbuatan (aktivitas / kegiatan) untuk mencari solusi terbaik dalam beberapa masalah, dimana yang terbaik sesuai dengan kriteria tertentu Penjelasan di atas diketahui bahwa optimalisasi hanya dapat diwujudkan apabila dalam pewujudannya secara efektif dan efisien. Senantiasa tujuan diarahkan untuk mencapai hasil secara efektif dan efisien agar optimal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Optimalisasi kinerja pegawai dalam Pelayanan Publik pada Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Dairi dan apa yang menjadi kendalanya.Penelitian ini menggunakan metode metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif, dipecahkan melalui hasil observasi, wawancara, dan dokumentasi menggambarkan keadaan berdasarkan fakta dengan informan yang terdiri dari enam orang.Penelitian ini menggunaka Teori Evaluasi Oleh William N.Dunn yang dengan 6 (Enam) Variabel yaitu Efektivitas, Efisiensi, Kecukupan, Kesamaan, Responsivitas dan Ketepatan. Berdasarkan hasil observasi dan wawancara peneliti memperoleh hasil bahwa optimalisasi Kinerja pegawai pada Kantor Dinas Kependudukan dan Catatan sipil Kabupaten Dairi telah Matang dilihat dari Hasil Kerja, Disiplin Kerja, Beban Biaya, Pengurusan, sosialisasi, pendekatan kepada masyarakat, Akses informasi dan Akses Pengaduan Masyarakat. Dan tidak ada kendala bagi staff pegawai pada Kantor ini dalam pelayanan Publik karena adanya komunikasi yang baik antara Atasan dan bawahan dalam hal mengatasi masalah. . Diharapkan melalui penelitian ini dapat meningkatkan optimalisasi kinerja pegawai dalam Pelayanan Publik pada Kantor Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Dairi. Optimization is a process, method and action (activities) to find the best solution to several problems, which is the best according to certain criteria. The explanation above is known that Optimization can only be realized if it is implemented effectively effective and efficient. Always aim directed at achieving results effective and efficient to optimize. This research aims to find out Optimizing employee performance in Public Services at the Department Population and Civil Registry of Dairi Regency and what it became obstacles. This research uses qualitative methods with descriptive approach, resolved through the results of observations, interviews, and documentation describes the situation based on facts with the informant consisting of six people. This research uses Evaluation Theory By William N.Dunn with 6 (Six) Variables, namely Effectiveness, Efficiency, Adequacy, Similarity, Responsiveness and Accuracy. Based on the results of observations and interviews, researchers obtained results that optimizing employee performance at the Population and Civil Service Office The Civil Registry of Dairi Regency has matured in terms of work results and discipline Work, costs, management, socialization, approach to community, Access to information and Access to Public Complaints. And no There are obstacles for staff at this office in providing public services because there is good communication between superiors and subordinates in matters solving problem. . It is hoped that this research can improve optimizing employee performance in Public Services at Service Offices Population and Civil Registry of Dairi Regency.
Description: 85 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/25681
Appears in Collections:SP - Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
198520157 - Doni Rahman Manik - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Bibliography1.94 MBAdobe PDFView/Open
198520157 - Doni Rahman Manik - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV800.69 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.