Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1084
Title: Hubungan Motivasi Beprestasi dan Kepercayaan Diri Dengan Prestasi Belajar Siswa di SMA Negeri 2 Kejuruan Muda Kabupaten Aceh Tamiang
Authors: Yarno
Keywords: Prestasi Belajar;Motivasi Berprestasi;Kepercayaan Diri
Issue Date: 2014
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: The purpose of this study is to examine the correlation between achievement motivation and confidence with the student achievement at SMAN 2 Kejuruan Muda Aceh Tamiang District. The amount of subject is 150 people and they were students of class XI from IPA and IPS department. The Approach used in this study is a quantitative approach. The sample in this study was random sampling. In this study, the researcher used two scale measuring as the instrument type. The scale used to measure the student achievement, achievement motivation and confidence scale. The data analysis techniques used in this study is a multiple regression analysis. Based on the analysis of data obtained Freg coefficient = 49,950 and p < 0.05. It shows that there is a significant correlation achievement motivatioan and confidence with student achievement. The result also show that there is significant correlation between achievement motivation and student achievement with score coefficient of partial correlation is 0,509 and p < 0.05. It means if score of achievement motivation is high then the score of student achievement too. And then there is significant correlation between confidence with student achievement, the score of partial correlation 0,166 and p < 0.05.
Description: Tujuan penelitian ini untuk menguji hubungan motivasi berprestasi dan kepercayaan diri dengan prestasi belajar siswa SMA Negeri 2 Kejuruan Muda Kabupaten Aceh Tamiang. Subjek penelitian adalah siswa kelas XI yang berjumlah 150 orang dan terdri dari jurusa IPA dan IPS. Pendekatan yang dipergunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif. Pengambilan sampel dalam penelitian ini dengan random sampling. Pada penelitian ini, peneliti menggunakan 2 (dua) jenis skala yaitu skala motivasi berprestasi dan skala kepercayaan diri. Adapun teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi berganda. Berdasarkan hasil analisis data diperoleh koefisien Freg = 49,950 dimana p < 0,05. Menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara motivasi berprestasi dan kepercayaan diri dengan prestasi belajar siswa. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara motivasi berprestasi siswa dengan prestasi belajar dengan nilai koefisien korelasi parsial 0,509 dan p < 0,05. Ini memiliki arti semakin tinggi motivasi berprestasinya maka semakin tinggi pretasi belajar siswa. Begitu pula terdapat hubungan yang signifikan antara kepercayaan diri dengan prestasi belajar siswa yang ditunjukkan oleh koefisen korelasi parsial 0,166 dengan p < 0,05
URI: https://repositori.uma.ac.id/123456789/1084
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
121804037_file 1.pdfCover61.82 kBAdobe PDFView/Open
121804037_file 2.pdfAbstract64.52 kBAdobe PDFView/Open
121804037_file 3.pdfIntroduction82.52 kBAdobe PDFView/Open
121804037_file 4.pdfChapter I78.11 kBAdobe PDFView/Open
121804037_file 5.pdfChapter II162.1 kBAdobe PDFView/Open
121804037_file 6.pdfChapter III202.16 kBAdobe PDFView/Open
121804037_file 8.pdfReference289.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.