Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/15536
Title: Persepsi Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Medan Area atas Efektivitas Pembelajaran Online Mata Kuliah Akuntansi Dimasa Pandemi Covid-19
Other Titles: Student Perceptions of the Medan Area University Accounting Study Program on the Effectiveness of Online Learning for Accounting Courses During the Covid-19 Pandemic
Authors: Simbolon, Lamtiar
metadata.dc.contributor.advisor: Rizki, Atika
Ananda, Rana Fathinah
Keywords: persepsi mahasiswa;efektivitas pembelajaran;student perception;effectiveness of learning
Issue Date: 17-Jun-2021
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178330209
Abstract: Permasalahan dalam penelitian ini adalah adanya covid-19 yang sangat berdampak terhadap perekonomian negara yang berhubungan dengan pertumbuhan pembangunan ekonomi, sistem belajar dan persepsi masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis bagaimana persepsi mahasiswa program studi akuntansi Universitas Medan Area atas efektifitas pembelajaran online mata kuliah akuntansi semester awal selama pandemi covid-19. Penelitian ini juga mengidentifikasi terhadap penggunaan media pembelajaran Google Classroom, E-Learning, Zoom, dan CloudX dalam hirarki pembelajaran online. Jenis penelitian ini adalah penelitian metode kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa program studi akuntansi Universitas Medan Area. Sampel penelitian sebanyak 326 mahasiswa dengan menggunakan metode purposive sampling. Data yang digunakan adalah data primer dengan teknik pengumpulan data melalui sebar kuesioner dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji Validitas dan uji reabilitas dengan menggunakan alat uji statistik SPSS. Berdasarkan hasil penelitian pada saat pendemi covid-19 berlangsung Universitas Medan Area melaksanakan proses belajar mengajar online khususnya pada program studi akuntansi menggunakan aplikasi seperti e-learning, google classroom, zoom dan CloudX. Mahasiswa mengalami kesulitan dalam proses pembelajaran online menggunakan e-learning, sehingga pada pada angket tambahan dapat dilihat bahwa penggunaan media zoom sebagai media belajar bagi mahasiswa lebih efektif daripada aplikasi lainnya. The problem in this study is the presence of covid-19 which greatly impacts the country's economy related to economic development growth, learning system and public perception. This study aims to analyze how students perceive the accounting study program of Medan Area University on the effectiveness of online learning of early semester accounting courses during the covid-19 pandemic. The study also identified the use of Google Clssroom, E-Learning, Zoom, and CloudX learning media in the online learning hierarchy. This type of research is quantitative method research. The population in this study is all students of accounting study program of Medan Area University. Sample study of 326 students using purposive sampling method. The data used is primary data with data collection techniques through questionnaire and documentation distribution. Data analysis techniques used are Validity test and reliability test using SPSS statistical test tool. Based on the results of research at the time of covid-19 protesters took place Medan Area University conducted an online teaching and learning process, especially in accounting study programs using applications such as e-learning, google classroom, zoom and CloudX. Students have difficulty in the online learning process using e-learning, so in additional questionnaires can be seen that the use of zoom media as a learning medium for students is more effective than other applications.
Description: 92 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/15536
Appears in Collections:SP - Accountancy

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178330209 - Lamtiar Simbolon - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Bibliography1.61 MBAdobe PDFView/Open
178330209 - Lamtiar Simbolon - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV422.32 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.