Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/18397
Title: | Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemandirian Belajar Pada Siswa Di SMA Anugrah Harapan Bangsa Medan |
Other Titles: | Factors Affecting Learning Independence in Students at Anugrah Harapan Bangsa High School Medan |
Authors: | Purba, Frietz Alexander |
Keywords: | faktor-faktor kemandirian belajar;learning independence factors |
Issue Date: | 5-Sep-2022 |
Publisher: | Universitas Medan Area |
Series/Report no.: | NPM;168600101 |
Abstract: | Penelitian ini bertujuan untuk melihat faktor-faktor yang mempengaruhi kemandirian belajar pada siswa di SMA Anugrah Harapan Bangsa Medan. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa SMA An.ugrah Harapan Bangsa Medan yang berjumlah 100 orang siswa, dan sampel dalam penelitian ini berjumlah I 00 siswa di SMA Anugrah Harapan. Teknik pengambilan sampel teknik total sampling. Metode penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Adapun manfaat dalam penelitian ini dapat mengembangkan wawasan ilmu pengetahuan terutama dalam bidang psikologi pendidikan khususnya terkait factor-faktor kemandirian belajar. Pengumpulan data menggunakan skala faktor kemandirian belajar yang diularr dengan menggunakan bentuk skala Likert. Teknik analisis data menggunakan teknik Korelasi Product Moment. Dimana hasil penelitian menunjukan dari faktor-faktor kemandirian belajar ada 3 faktor yaitu: Self Efficancy tergolong sedang sebesar (43,0%), Motivasi masuk pada kategori sedang sebesar (42,0%), sedangkan tujuan masuk pada kategori sedang sebesar (36,0%). Hasil penelitian ini tennasuk dalam kategori sedang. Diantara beberapa factor yang kemandirian belajar, yang paling tinggi adalah adalah faktor efikasi diri sebesar 43 ,0 %. This study aims to look at the factors that influence learning independence in tudents at SMA Anugrah Harapan Bangsa Medan. The population of this study were all students of SMA Anugrah Harapan Ban gsa Medan who found 100 students, and the sample in tills study found 100 students at SMA Anugrah Harapan. Sampling technique total sampling technique. This research method uses quantitative methods. The benefits of this research can develop scientific insight, especially in the field of educational psychology, especially related to learning independence factors. Data collection uses a learning independence scale which is measured using a Likert scale form. The data analysis technique uses the Product Moment Correlation technique. Where the results of the study show that from the learning independence factors there are 3 factors, namely: Self Efficancy is classified as moderate at (43.0%), Motivation is in the medium category at (42.0%), while goals are in the medium category (36, 0 %). The results of this study are included in the medium category. Among several independent learning factors, the highest is the self-efficacy factor of 43 .0%. |
Description: | 86 Halaman |
URI: | http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/18397 |
Appears in Collections: | SP - Psychology |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
168600101 - Frietz Alexander Purba - Fulltext.pdf | Cover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography | 3.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
168600101 - Frietz Alexander Purba - Chapter IV.pdf Restricted Access | Chapter IV | 547.27 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.