Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/947
Title: Hubungan Kecerdasan Emosi dan Penyesuaian Diri Dengan Perilaku Bullying Pada Santri Pesantren Raudlatul Hasanah Medan
Authors: Nasution, Siti Hajar
Keywords: Perilaku Bullying;Kecerdasan Emosi;Penyesuaian Diri
Issue Date: 2013
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Recently, bullying phenomenon in schools include school of Koranic studies tend to increased. Bullying among senior students and junior students not got special attention because it was considered as a tradition. Students who bully the others can be influenced by lack of emotional intelligence and negative self adjustment. Therefore, the purpose of this research is to examine correlation between emotional intelligence and self adjustment with bullying behavior among junior high school students. The hypothesis in this research are 1) there is negative correlation between emotional intelligence with bullying behavior among students, 2) there is negative correlation between self adjustment with bullying behavior among students, and 3) there is negative correlation between emotional intelligence and self adjustment with bullying behavior among students. The subjects in this research are 85 Pesantren Raudlatul Hasanah students, using purposive sampling technique. Method of data collecting using bullying behavior scale, emotional intelligence scale, and self adjustment scale. The data were analyzed using regression analysis. The result showed that there is significant and negative correlation between emotional intelligence with bullying behavior among junior high school students, there is significant and negative correlation between self adjustment with bullying behavior among junior high school students, there is significant and negative correlation between emotional intelligence and self adjustment with bullying behavior among junior high school students. These results indicated by the coefficient Freg = 16,599 where p < 0, 05. The percentage contribution is given by emotional intelligence to bullying behavior is 16,7%, the contribution given by self adjustment to bullying behavior is 27,5%. The contribution given by emotional intelligence and self adjustment to bullying behavior is 28,8%. This means there are other factors that influenced bullying behavior, the contribution is 71,2%.
Description: Saat ini, fenome bullying semakin banyak terjadi di lingkungan sekolah tidak terkecuali di lingkungan pesantren. Perilaku bullying antar senior dengan junior sangat minim mendapat perhatian karena dianggap sudah menjadi tradisi.. siswa yang melakukan bullying dapat dipengaruhi oleh kurangnya kecerdasan emosional dan penyesuaian diri yang negatif. Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan kecerdasan emosi dan penyesuaian diri dengan perilaku bullying santri pesantren. Hipotesis yang diajukan adalah (1) Ada hubungan kecerdasan emosi dengan perilaku bullying santri pesantren (2) Ada hubungan penyesuaian diri dengan perilaku bullying santri pesantren (3) Ada hubungan kecerdasan emosi dan penyesuaian diri dengan perilaku bullying santri pesantren. Subjek penelitian berjumlah 85 santri pesantren Raudlatul Hasanah Medan, dengan menggunakan teknik pengambilan sampel Purposive Sampling. Pengumpulan data dilakukan menggunakan tiga skala yaitu skala kecerdasan emosi, penyesuaian diri, dan perilaku bullying. Metode analisis data yang digunakan adalah analisis regresi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan negatif yang signifikan antara kecerdasan emosional dengan perilaku bullying santri pesantren, terdapat hubungan negatif yang signifikan antara penyesuaian diri dengan perilaku bullying santri pesantren, serta terdapat hubungan negatif yang signifikan antara kecerdasan emosional dan penyesuaian diri dengan perilaku bullying santri pesantren. Hasil ini ditunjukkan dengan F= 16,670 dan p<0,05. Ini menandakan bahwa semakin tinggi kecerdasan emosional dan penyesuaian diri maka semakin tinggi perilaku bullying. Sebaliknya semakin rendah kecerdasan emosional dan penyesuaian diri maka semakin rendah perilaku bullying. Persentase sumbangan yang diberikan kecerdasan emosional terhadap perilaku bullying sebesar 16,7% dan sumbangan yang diberikan penyesuaian diri terhadap perilaku bullying sebesar 27,5%. Sumbangan kecerdasan emosional dan penyesuaian diri terhadap perilaku bullying sebesar 28,8%, dengan demikian masih terdapat 71,2% faktor lain yang dapat mempengaruhi perilaku bullying.
URI: https://repositori.uma.ac.id/123456789/947
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
111804064_file 1.pdfCover80.02 kBAdobe PDFView/Open
111804064_file 2.pdfAbstract44.23 kBAdobe PDFView/Open
111804064_file 3.pdfIntroduction83.58 kBAdobe PDFView/Open
111804064_file 4.pdfChapter I84.27 kBAdobe PDFView/Open
111804064_file 5.pdfChapter II197.04 kBAdobe PDFView/Open
111804064_file 6.pdfChapter III169.93 kBAdobe PDFView/Open
111804064_file 8.pdfReference328.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.