Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1137
Title: Kemampuan Memecahakan Masalah Siswa pada Pelajaran PPKN Ditinjau dari Strategi Pembelajaran Aktif the Power of Two di SMA Negeri 6 Pematang Siantar
Authors: Rainata, Windy
Keywords: kemampuan memecahkan masalah;PPKN;strategi pembelajaran aktif the power of two;problem solving ability;PPKn subject;the power of two active learning
Issue Date: 16-Jun-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: The objective of this study is to know the students’ ability in solving the problems. The subject of the study was students of class X-M. Sains 1 of SMA Negeri 6 Pematangsiantar which consisted of 36 students because this school is one of school that apply the power of two active learning strategy. This study was conducted by using observation, interviews, and questionnaires method, with qualitative descriptive analysis. The individual score of x1 = 26,92, x2 = 31,22, x3 = 37,58 with xtotal = 95,72 in where the result of rhit = 0,785. The group score of x1 = 26,83, x2 = 36,83, and x3 = 40,78 with xtotal = 104,44 in where the result of rhit = 0,693. Both of the results showed that there was an improvement in solving the problems of students day by day whether individual or group. Based on the result, the power of two active learning strategy can be improving the ability of students in solving the problem.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk melihat kemampuan siswa dalam memecahkan masalah yang ada. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa/i kelas X IPA 1 SMA Negeri 6 Pematangsiantar yang berjumlah 36 orang karena SMA Negeri 6 Pematangsiantar merupakan salah satu sekolah yang menerapkan strategi pembelajaran aktif the power of two pada mata pelajaran PPKn. Penelitian ini menggunakan metode observasi, wawancara dan pemberian angket, yang analisisnya menggunakan deskriptif kualitatif. Nilai x1 individu = 26,92, x2 individu = 31,22, x3 individu = 37,58 dengan xtotal = 95,72, dimana hasil rhit = 0,785. Nilai x1 kelompok = 26,83, x2 kelompok = 36,83, dan x3 kelompok = 40,78 dengan xtotal = 104,44 dimana rhit = 0,693. Kedua hasil tersebut menunjukkan adanya peningkatan kemampuan memecahkan masalah siswa dari hari ke hari baik secara individu maupun kelompok. Sehingga, dari hasil yang didapatkan melalui observasi, wawancara dan data statistik dapat disimpulkan bahwa strategi pembelajaran aktif the power of two dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam memecahkan masalah.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1137
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600040_file1.pdfCover1.34 MBAdobe PDFView/Open
138600040_file2.pdfAbstract488.3 kBAdobe PDFView/Open
138600040_file3.pdfIntroduction1.93 MBAdobe PDFView/Open
138600040_file4.pdfChapter I1.78 MBAdobe PDFView/Open
138600040_file5.pdfChapter II3.63 MBAdobe PDFView/Open
138600040_file6.pdfChapter III1.03 MBAdobe PDFView/Open
138600040_file8.pdfReference15.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.